Evolutie van (kopen van) pc games

Hoewel de honderden cd’s en dvd’s die her en der verspreid door mijn huis liggen anders doen suggereren, komt het tegenwoordig nog maar zelden voor dat ik een pc spel in de winkel koop. ‘Vroeger’ kocht je die cd’s in een mooie doos met papieren handleiding en vaak nog met extra leuke hebbedingetjes erbij. Jarenlang heb ik de dozen aan een muur van mijn kamer laten hangen, met herinneringen aan elk spel waarmee ik vele tientallen uren doorgebracht heb.

De laatste jaren worden natuurlijk nog steeds pc spellen verkocht in de winkels. In dvd doosjes verwar je ze soms met films, soms zitten er meerdere dvd’s op elkaar gepropt en een papieren handleiding is de grote uitzondering geworden om van extra leuke hebbedingetjes als kaarten, poppetjes enz nog maar niet te spreken. De game industrie wordt (volgens hen zelf met name) ook geteisterd door piraterij en daar mag de consument die wel braaf de spellen koopt stevig voor betalen middels diverse draconische DRM methoden.

Dat is o.a. de reden dat digitale distributie wat mij betreft een heel goed idee is. Een platform als Steam van Valve biedt inmiddels vele honderden oudere en nieuwe spellen waarbij je tenminste af bent van ten alle tijden die cd/dvd in de drive te hebben. Je koopt ze mbv een creditcard en ze zijn gekoppeld aan je account, waarmee je ze dan dus ook op meerdere pc’s kunt spelen (alleen niet tegelijk natuurlijk). Het potentiele nadeel is dat het opstarten van die spellen altijd via Steam gaat en dat het niet volledig ondenkbaar is dat het platform er over bijvoorbeeld 10 jaar niet meer is. Zit je daar met je gekochte spellen.

steam1

Nee, dan doet Good Old Games het toch net weer anders. Zij focussen zich op oude(re) spellen die voor een lage prijs aangeboden worden, ontdaan van alle vormen van DRM, werkzaam onder de nieuwe besturingssystemen en te downloaden om zelf ook een kopie te archiveren. Wil je zelf geen kopie, dan delete je na installatie alle bestanden en kun je het altijd later nog eens van de site downloaden.

gog1

Gisteren zag ik dat ook Electronic Arts hun forse catalogus van spellen aanbiedt als ‘Direct Download’ en dat dit ook geintroduceerd is door Blizzard middels de recente vernieuwing van hun Battle.net online servers. Bij die laatste kun je via de Store hun krakers als Starcraft, Diablo (2), Warcraft 3 en World of Warcraft kopen maar kun je ook je al gekochte exemplaren registreren waarmee je vervolgens altijd en overal de spellen kunt downloaden, installeren en spelen. Heel handig aangezien ik, op World of Warcraft na, alle Blizzard spellen helemaal stuk heb gespeeld.

battlenet1Na dit getest te hebben blijkt het allemaal feilloos te werken! De oude cdkeys van de spellen worden omgezet in nieuwe cdkeys die werken met de downloadbare versies van alle spellen en via een eenvoudige en doeltreffende download manager worden de installatiebestanden op de harde schijf gezet. Deze zijn ook nog te gebruiken als je op meerdere pc’s de spellen wilt installeren.  Bij de downloadversie van Starcraft krijg je automatisch en vanzelf ook de uitbreiding Brood War erbij, of je die nou oorspronkelijk gekocht had of niet.

Een redelijk recente ontwikkeling is ook dat er nu pc spellen verkocht worden via internet waarbij de webshops zelf noch het fysieke noch een digitale versie leveren! Je koopt alleen een geldige cdkey waarbij je vervolgens bij Steam, EA of Battle.net het spel kunt downloaden, installeren en spelen. Het is even wennen als je vroeger winkels afstruinde zoals ik maar het gaat snel, levert je meestal nog steeds een eigen offline kopietje op en kan heel goedkoop zijn. G2Play.net zit meestal 50 tot 70% onder de prijs dan winkelexemplaren of zelfs de webwinkels van de uitgevers.

g2play

Tijd om al die dozen en cd’s met games in te pakken denk ik.

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comment (1) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top