Retrogaming: Arcanum

Zo af en toe sluipt er weer een ouder pc spel tussendoor waarbij het enige moeite kost om die (mooi) aan de praat te krijgen op de pc of netbook. Een tijd geleden heb ik het over Planescape Torment gehad, nu gaat het om een andere RPG die wat minder bekend is maar wat wel degelijk een fraaie ‘ andere’  RPG is, Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura.

Arcanum is een RPG van (een deel van) de makers van Fallout, een andere RPG die zich in een alternatieve setting afspeelt. Waar Fallout een postnucleaire wereld omvat, is de wereld van Arcanum er eentje waar 19e eeuwse technologie haaks staat op de aanwezige magie in de wereld.

Hoewel de doos en de cdroms nog keurig in de kast staan werd ik geprikkeld het weer eens te gaan spelen toen GOG.com aankondigde een deal met Activision gemaakt te hebben waarbij Arcanum het eerste spel was wat nu DRM vrij, zonder cdrom check en bijgewerkt tot de laatste versie ter download/koop werd aangeboden voor 5,99 dollar.

De 1 GB grote download versie is al gelijk perfect speelbaar maar heeft wel wat aandachtspunten om op een moderne pc te spelen. Ook al zorgt GOG ervoor dat het zonder problemen op alle Windows versies te spelen is, het draait van nature op een max. 800×600 resolutie en bevat nog een aantal bugs waar ik na een uurtje spelen ook tegenaan liep.

Gelukkig brengt hier de community van fans hulp. Met behulp van een drietal (legale) patches wordt het mogelijk om de resterende bugs op te lossen, de grafische kwaliteit van de diverse dorpen wat op te schroeven en een hoge resolutie te gebruiken die de speelbaarheid van Arcanum op schermen groter dan 14″ (of kleinere met afwijkende resoluties zoals mijn netbook) aanzienlijk verbeteren. Klik op de schermafdrukken voor de downloadlinks.

Na het installeren van de laatste patch voor de hogere resolutie start een DOS venster waarin je mbv sneltoetsen de patch kunt activeren naar smaak. Het spreekt redelijk voor zichzelf maar vergeet niet bij width en height de gewenste resolutie op te geven. In het voorbeeld hieronder is dat op een 19″ scherm met 1280×1024 resolutie maar ik heb het ook op andere schermen en resoluties zonder problemen werkend gekregen.

1280×1024 geeft al een fors beter overzicht van de speelwereld en je kunt nu ook zonder de interface te minimaliseren uitstekend spelen. Hoe heb ik het ooit op een 14″  scherm kunnen spelen?

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top