Risico’s inschatten rondom auteursrecht

Als mensen weten dat je ook maar iets meer kennis hebt dan zij over auteursrecht, dan komen de vragen vanzelf. Een weblog over auteursrecht en open access beginnen op het intranet van de onderwijsinstelling waar ik werk was natuurlijk ook wel een uitnodiging daarvoor. Langzaam beginnen er ook meer vragen daadwerkelijk binnen te druppelen en ik merk dat het onderwerp op zijn minst leeft bij veel mensen in de organisatie.

Als ik zeg, leeft, dan bedoel ik dat ze getriggerd worden door de problemen die ze ermee ervaren. Hoe graag ik het ook vanuit ideologie of principieel standpunt zou willen benaderen, feit blijft natuurlijk dat mensen pas echt in beweging komen voor een onderwerp als ze er iets mee moeten. Of, in dit geval, denken dat ze last hebben of gaan krijgen met iets dat ze niet goed geregeld hebben. In het gehele hbo komt auteursrecht bijvoorbeeld nu pas echt op de agenda wegens alle commotie en onduidelijkheden rondom de readerregeling en de rol van de elektronische leeromgeving en Stichting PRO daarin, maar ook kleinschaliger krijg ik bijna altijd vragen die uiteindelijk neerkomen op ‘ik weet wel dat ik niet goed zit maar welk risico loop ik als medewerker of instelling nu’.

Een collega stuurde en twitterde een link naar de Risk Management Calculator. Een tool en wizard die ontwikkeld is in het kader van het OER IPR Support Project, gesubsidieerd door de Engelse zusterorganisatie van SURF, JISC. Deze tool is bedoeld om de verschillende aspecten van auteursrecht van gebruik van diverse typen auteursrechtelijke werken in Open Educational Resources te benoemen en een inschatting te maken van het risico dat je loopt als je bepaalde dingen wel of niet (goed) geregeld hebt.

In een eenvoudig stappenplan kun je het soort materiaal kiezen dat je wil (her)gebruiken kiezen en aan de hand van een paar heel eenvoudige vragen wordt je langs die aspecten geloodst die invloed hebben op het risico dat je loopt. Omdat het om OER gaat heeft het een sturende werking naar Creative Commons licenties toe maar dat is natuurlijk alleen maar een positief iets mijns inziens.

Is het oorspronkelijke werk commercieel uitgegeven? Welke licentie wil je zelf op het eindproduct zetten? Is de maker van het werk bekend of niet en heb je wel of niet toestemming gevraagd? Het vereenvoudigt die lastig geformuleerde begrippen in wetgeving en brengt het samen in een makkelijk in te vullen wizard met pulldown menuutjes.

Aangezien de tool vanzelfsprekend niet op het Nederlandse recht is gebaseerd zou ik hem niet snel aanbevelen als makkelijk antwoord naar een vragensteller toe maar het kan zeker helpen om een lastige kwestie en een lastig antwoord te verduidelijken. Daarnaast heb ik me er toch zeker een half uur mee vermaakt om het hoogst mogelijke Risk Level eruit te krijgen en alleen al die werkvorm ga ik meenemen in het eerstvolgende praatje dat ik over auteursrecht ga houden. Auteursrechtelijke aspecten als serious gaming, wie had het gedacht?

Oh ja, laat even via de comments weten als je een hoger Risk Level dan 816.000 weet te krijgen.

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (2) Write a comment

  1. YES!! Indicative Risk Level: 1080000 !!
    Painting etc. – Yes – Yes – CC BY Open Government Data License – ReKnown – No attempt made to contact them
    *haha*

    Reply

  2. Kortom, mijn keuzes uit de schermafbeelding behalve dat een painting nog erger is dan een commerciele film. Had ik niet gedacht!

    Reply

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top