In de verlenging: Werkgever en auteursrecht

Vanochtend werd ik door @wbk500 getipt op een ebook ‘Werkgever en auteursrecht‘ (PDF), geschreven door Mathieu Paapst. In de pdf kun je niet zien dat het boek in 2010 geschreven is maar met een beetje googelen is dat wel te vinden. Aangezien (ook) wij op Windesheim met een beleidsnota voor Open Access bezig zijn voor publicaties van medewerkers leek dit zeker een interessant boek om te lezen en de PDF ging ook op mijn stapeltje nog te lezen literatuur.

Ik had echter de eerste pagina’s even snel bekeken en mijn oog viel op de copyrightnotice op de tweede pagina.

Copyrightnotice:
Time switch licentie (TS0113/CC-BY)
Alle auteursrechten op dit werk zijn door de auteur voorbehouden tot januari 2013. Na deze datum is op dit werk de volgende licentie van toepassing: Creative Commons, naamsvermelding 3.0

Nu heb ik regelmatig met licenties te maken en komt zowel het deel van voorbehoud van rechten als een Creative Commons licentie bijna altijd wel terug maar deze constructie was nieuw voor me. Een time switch licentie, daar had ik nog niet eerder van gehoord.

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/#!/rsnijders/status/170085013671518208″]

Dat blijkt niet heel vreemd te zijn want Mathieu Paapst is de bedenker van deze licentie. Vanuit het idee dat een werk vooral waarde heeft in de eerste twee jaar maar dat dit juist (te) vaak een reden is om alle rechten voor te behouden en het niet te verspreiden met een Creative Commons licentie, bedacht hij dat je het ook met een vertraging, een soort embargo, die Creative Commons licentie mee kon geven. Alle rechten voorbehouden tot een specifieke datum waarna het verspreid en gebruikt mag worden conform de CC-BY 3.0 licentie.

Grote bijval heeft hij overduidelijk niet gekregen want voor zover ik het kan overzien is zijn boek ook het enige boek dat deze licentie draagt. Er was in augustus 2010 nog een Wikipedia pagina aangemaakt voor een time switch licentie maar dat werd door het legertje beroepszeur.. editors verwijderd omdat het als oneigenlijke reclame voor het boek werd beschouwd. Tja.

Op de cc-licenses mailinglijst is in december 2011 een mailwisseling tussen Mathieu en Mike Linksvayer van Creative Commons geplaatst die wellicht nog als input dient voor de gesprekken over de komende vierde editie van de Creative Commons licenties. De vergelijking tussen een time switch licentie en een embargo-periode voor opname van artikelen uit (dure) tijdschriften in databases of open access repositories is snel gemaakt dus op het eerste gezicht lijkt het me helemaal geen gek idee om bij de Creative Commons 4 licenties ook te voorzien in een dergelijk licentietype.

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (6) Write a comment

  1. Ik vind de licentie niet handig. Vandaag kreeg ik de PDF via de mail doorgestuurd van een collega. Was dus eigenlijk nog niet toegestaan.
    Opnemen in een leeromgeving? Oei, wel even aanmelden bij PRO en natuurlijk afdracht betalen. En dan per 1-1-2013 zorgen dat het werk weer afgemeld wordt want dan is afdracht niet langer noodzakelijk. 
    Wat is het doel van de auteur met deze licentie? Wil hij daadwerkelijk een voorbehoud maken op de mogelijkheden van de Creative Commons licentie? Lijkt me haast van niet gezien de wijze waarop het document nu vrij verspreid wordt. Als het voorbehoud geen duidelijk doel heeft (ik kan me situaties voorstellen waarbij dat wel zo is), dan kun je hem beter ook helemaal niet toevoegen.

    Reply

    • Ik vind de licentie zelf wel handig en zie er ook wel toepassingen voor, juist om te stimuleren dat er wel -op termijn- een Creative Commons licentie meegegeven wordt ipv behoudend de rechten bij de auteur te houden. De auteur is zelf jurist en als ik de mailwisseling bekijk die op die cc-licenses lijst staat dan is het bevorderen van CC licenties tenminste 1 doel van de auteur geweest.

      Waar ik in je argumenten meega, want dat snap ik zelf ook niet helemaal, is waarom deze digitale versie die licentie heeft. Het is vrijelijk te downloaden, met een zelfbedachte licentie hoef je er ook al niet op te rekenen dat die herkend -laat staan gerespecteerd- wordt en het staat haaks op wat volgens mij de intentie is van de licentie. Als de rechten alle voorbehouden zijn, dan moet je het niet vrijelijk downloadbaar maken.
      Er is ook een papieren versie, zag ik in Worldcat, en daar snap ik het dan wel voor.

      Grappig dat je die PDF doorgestuurd kreeg vandaag overigens. Het boek is ruim een jaar oud en ineens duikt het vandaag (dankzij Wilma?) op?

      Reply

      • Ja, ik had hem zelf ook dankzij Wilma gezien. Kans is groot dat dat voor mijn collega ook zo was. 

        Mijn argumenten hadden overigens betrekking op de digitale versie. Ik wist niet dat er een versie op papier was. Daar kan ik het me inderdaad beter bij voorstellen. Maar ook daar is de vraag hoe lang hij dan alleen analoog blijft bestaan voordat hij ingescand wordt. Voor het gebruik erna blijft het dan ingewikkelder dan het gebruik van een van beide licenties.
        Al staat het hem natuurlijk helemaal vrij om de licentie zelf te kiezen/samenstellen. 

        Reply

        • Omdat ik weet dat een papieren versie vrij vlot (en buiten mijn medeweten om) in digitale vorm op t internet zou kunnen verschijnen, heb ik er na een aantal maanden voor gekozen om m dan zelf ook maar online te zetten. Ook op die digitale versie zit natuurlijk gewoon auteursrecht, waardoor alle rechten kunnen worden voorbehouden. Iedereen mag digitale werken echter op grond van artikel 16c auteurswet al downloaden voor eigen oefening, studie en gebruik. Mijn licentiekeuze brengt daar geen verandering in. En dat jullie m downloaden is gewoon volgens de wet toegestaan.
          Wat mijn licentie echter toevoegt is dat je het boekje over een klein jaar mag gaan bewerken (hergebruiken dus) en verder verspreiden onder de dan geldende CC licentie.  Zou je dat bewerken (of het verder verspreiden uit commercieel oogpunt) nu al gaan doen dan maak je wel degelijk inbreuk op mijn auteursrecht en kan ik daar tegen op treden. 

          Doel van deze licentie was voornamelijk het uittesten van andere mogelijkheden om met auteursrecht op “content” om te gaan. Het tijdelijke monopolie moet een uitgever in staat stellen om een investering terug te verdienen. Ik ben echter van mening dat op dit boekje geen 70 jaar (na mijn dood) auteursrecht hoeft te rusten. Vandaar de keuze voor een time based licentie waarna de content onder een CC licentie beschikbaar zou kunnen komen. Overigens ben ik niet de enige en eerste die hier iets mee doet. Zo bestaat er vanaf 2008 al een WordPress plugin waarmee je voor blogs iets vergelijkbaars kunt doen (http://wordpress.org/extend/plugins/progressive-license/). Bovendien bleek in mijn contacten met creative commons dat zij zelf in de beginjaren van CC dit type licentie ook al hebben aangeboden maar dat ze er toen voor hebben gekozen om eerst te focussen op de andere CC licenties.

          Reply

  2. Ja, die licentie was me inderdaad opgevallen toen ik het werk bekeek. Trouwens… het boek heb ik gevonden…. via… PiCarta :-) staat ook in dat het uit 2010 is ;-)

    Reply

    •  Goh, dat je in PiCarta nog eens een nuttig fulltext boek zou kunnen vinden. Ik vraag me gezien die licentie wel af of het terecht is dat deze in PiCarta opgenomen is maar de doos van Pandora is nu open :)

      Reply

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top