Retrogaming: Wolfenstein 3D, de 20ste verjaardag

5 mei 1992 kwam Wolfenstein 3D uit. Daar was ik me toen helemaal nog niet bewust van. Het was voordat ik internet thuis had, voordat gametijdschriften overal in de winkels lagen en ik spellen vooral op de Commodore 64 bij vriendjes speelde. In die tijd verspreidde de faam van een spel als Wolfenstein 3D zich via via. Je had een vriendje met een pc of in mijn geval een buurman met een pc en een voorliefde voor spellen. Hij had zijn eigen connecties en beschikte dus niet alleen over de shareware versie maar de volledige versie van Wolfenstein 3D.

Ergens in 1993 kocht ik (nou ja, mijn ouders) voor mijn studie een tweedehands Compaq 386SX computer. 2 MB geheugen, 60 MB harde schijf en een mooie 14 inch paperwhite monitor. Daar stond natuurlijk WordPerfect 5.1 op maar eindelijk kon ik de diskettes gebruiken die ik van de buurman had gekregen en ik speelde mijn eerste computerspel op mijn eigen eerste pc. Een geluidskaart had ik niet dus ik moest het met de pc speaker doen qua geluid. En ook al had ik geen kleurenmonitor, ik keek toch door mijn roze bril naar wat ik toen de meest fantastische graphics ooit vond.

Honderden uren heb ik Wolfenstein 3D gespeeld en daarna de opvolger, Spear of Destiny. Duizenden nazi’s heb ik met mijn mes, pistool, half automatisch machinepistool en volautomatische Gattlinggun om zeep geholpen. Tientallen keren heb ik Mengele en Hitler hoogstpersoonlijk naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Toen ik alle levels van voren naar achteren kende ontdekte ik het verschijnsel fangemaakte levels en heb ik tientallen nieuwe levels gespeeld die ik in 1994 op een ftpserver vond. Na Wolfenstein 3D heb ik nog tientallen schietspellen gespeeld maar nooit meer zo veel en intensief als die eerste waar eigenlijk het hele genre van schietspellen mee begon.

Vorige week was dus de 20ste verjaardag van Wolfenstein 3D en Bethesda, de uitgever die tegenwoordig de rechten heeft van de spellen van iD Software, viert dit een gratis versie van Wolfenstein 3D die je in de browser kunt spelen. Precies zoals het 20 jaar geleden eruit zag. Precies zoals het 20 jaar geleden klonk. Of eigenlijk beter natuurlijk want ik zie het nu in kleur en hoor meer dan alleen de piepjes uit mijn pc speaker. En in 1993 had ik nog nooit van browsers gehoord ;)

Hopelijk blijft deze versie permanent op het web staan als blijvende herinnering van de beginjaren van pc spellen en wat toch echt het begin was van een lange, lange reeks schietspellen.

Of je het nu wel gespeeld hebt 20 jaar geleden of niet, Bethesda heeft ook een leuke bonus erbij gedaan. In een podcast van ruim 20 minuten geeft John Carmack, mede oprichter van iD Software en de hoofdprogrammeur van Wolfenstein 3D, een terugblik op de ontwikkeling en de totstandkoming van het spel. Ook zeer de moeite waard.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comment (1) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top