Retrogaming: Max Payne Mobile voor Android

Hier staat een screenshot

Max Payne Mobile voor Android, draaiend op de Xperia Play

Hoe ze het doen? Goed, het pc spel Max Payne kwam oorspronkelijk uit in 2001 en hoewel het als shooter zelf niet erg baanbrekend was, introduceerde het bullet time met schieten, rechtstreeks geleend uit de John Woo en The Matrix films. Makers Rockstar Games hebben het spel nu opnieuw uitgebracht voor Android onder de naam Max Payne Mobile, geoptimaliseerd voor de Tegra 3 chipset die je in de huidige (top)generatie Android tablets vindt.

En alles speelt nog precies zo als in 2001 en het ziet er minstens zo goed uit. En dan is dat notabene nog op mijn Android toestellen die niet eens een Tegra 3 chipset hebben. Op de Tablet S, en ik neem aan dat dit voor alle tablets geldt, wordt gebruik gemaakt van touch controls waarmee je virtuele knoppen gebruikt om Max te besturen en je vijanden in slow motion naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Met een 10″ tablet is dat nog goed te doen en heb je voldoende plek op je scherm voor zowel de virtuele knoppen als daadwerkelijk zien wat er aan de hand is. Als je, zoals ik, een controller via bluetooth aan je tablet hebt gekoppeld dan speelt het spel wel meteen een stuk fijner. Het mikken en daarmee raken van je vijanden wordt geholpen door een extreem vergevingsgezinde auto-aim waarmee je maar een beetje in de goede richting hoeft te mikken om ze ook te raken.

Tenzij je een telefoon met ingebouwde controller hebt -zoals de Sony Xperia Play- is het daarmee af te raden voor reguliere Android telefoons. Het scherm is dan te klein voor zowel de virtuele bediening en genoeg kunnen zien om ook tijdig te reageren. De auto-aim helpt je niet met alles natuurlijk. Op de Xperia Play echter is het prima te doen. Max Payne Mobile is ook automatisch geconfigureerd voor de controller van de Xperia Play en met een klein beetje oefening speel je zonder problemen Max Payne onderweg in de trein.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top