Hoeveel mogen ebooks kosten?

Eén van de grootste ergernissen die mensen hebben als het om ebooks gaat is de hoge prijs. Die hoge prijzen zijn nog wel enigszins te verklaren door het verschil in BTW tarief (papieren boeken vallen onder het lage BTW tarief terwijl ebooks onder het hoge tarief vallen) maar ze lijken vooral veroorzaakt te worden doordat uitgevers ebooks niet als een (veel) goedkoper alternatief voor de papieren edities in de markt willen zetten.

Als je een beetje navraagt en rondsnuffelt vind je soms rekensommen hoe de prijs van een ebook opgebouwd wordt door een uitgever. Met als basis de traditionele kostenmodellen – met overhead en terug te verdienen investeringen – die het veilig en verantwoord moeten maken om dat ebook daadwerkelijk uit te gaan brengen. Aan één kant is dat begrijpelijk, aan de andere kant is het niet aan een consument uit te leggen waarom de prijzen van ebooks blijven steken op minimaal 80% van de prijs van een papieren boek. Die torrents met illegale ebooks worden niet alleen maar gedownload door mensen die hun nieuwe ereaders gratis willen vullen met titels.

Kan die prijs niet lager?
Stunten met de prijzen van ebooks komt bijna niet voor in Nederland. Tenminste, ik ben het nog niet tegengekomen maar voel je vrij om me te verbeteren hierin. Ebooks vallen niet onder de Wet op de vaste boekenprijs en dus zou er geen reden hoeven te zijn waarom uitgevers op zijn minst niet wat gaan experimenteren om te kijken wat een optimale prijs/verkoop/omzet verhouding zou zijn. De prijs kan lager maar wordt hoog gehouden om allerlei redenen waar uitgevers waarschijnlijk nog veel uitgebreidere blogposts over zouden kunnen schrijven dan ik dat kan. Feit blijft dat het consequente hoge prijspeil van ebooks zeker niet meehelpt in het succesvol laten zijn van het hele fenomeen ebooks. Om over het effect op de aantrekkingskracht van illegale ebooks nog maar niet te spreken.

Maar te laag is ook niet goed
Met de prijzen van ebooks stunten is in Amerika (en Engeland) echter de normaalste zaak van de wereld. Amazon hanteert al structureel lagere prijzen voor ebooks en is niet te beroerd om regelmatig voor een aanbod te zorgen waarbij je voor 1 dollar een ebook kunt kopen. Ineens zijn ebooks zo goedkoop dat ze aanzienlijk beter verkocht worden maar de omzet, en royalties voor de auteur, worden er nauwelijks of niet beter van. Plus, die supergoedkope ebooks komen in hetzelfde segment terecht als waar de gedownloade illegale ebooks in zitten: ze worden gekocht/gedownload door ebookverzamelaars en niet door ebooklezers. Het zijn impulsaankopen (downloads) waar de gemiddelde lezer van ebooks weinig mee doet. Een boek dat waardevol is om te lezen – of dat gevoel geeft – moet zelf ook waarde hebben. Gratis en stiekem gedownload, of in de digitale ramsj-bakken, dat geeft geen waardevol gevoel.

David Biddle, een Amerikaanse indie auteur (die dus zelf zijn boeken publiceert), is daar ook achter gekomen nadat hij in december de prijzen van zijn twee ebooks verlaagde naar 99 dollarcent. Ja, ze verkochten meteen vele malen beter maar nadat de kortingsperiode voorbij was droogde de verkoop meteen bijna volledig op. “Customers may love discounts on bestsellers, but they don’t buy any old book just because it’s cheap“, was zijn conclusie. Ook hij had zo’n 70 goedkope of gratis ebooks op de kop getikt maar las nu een paperback die hij voor 20 dollar gekocht had.

De gulden middenweg?
In zijn artikel haalt Biddle een prijsadvies aan voor boeken die door onafhankelijke auteurs gehanteerd zou kunnen worden. Romans hebben daarin een prijs tussen de $6.99 en $7.99 met als belangrijkste toevoeging om vooral ook op de psychologie van het kopen van boeken te letten: “If you have a $16.99 trade paper and a $7.99 electronic novel, it looks right to buyers”. De gulden middenweg kon dan inderdaad wel eens een mooi afgerond bedrag zijn dat (iets) onder 50% van de prijs van een papieren editie zit.

Uiteindelijk moet de consument het de moeite waard vinden om het te kopen. Voor een prijs die de waarde ook goed reflecteert. En die uit te leggen valt.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (8) Write a comment

  1. Top. Blij mee. Ondoorzichtige markt.

    Ik heb nu wat ebooks van mijn bibliotheek geleend n wilde je al vragen hoe dat zit dat een e-book uitgeleend kan zijn. Bij deze dus maar gelijk.
    Dat vond ik maar raar. Werken ‘ze’ / jullie met licensies ofzoiets?
    groet C.

    Reply

    • Het hangt een beetje af van welk platform en leverancier de bibliotheek gebruikt maakt maar veel maken gebruik van een prijsmodel waarbij er betaald moet worden voor een ‘exemplaar’. Daarmee krijg je dus ‘uitleningen’ per exemplaar en krijg je de bizarre situatie dat je uitgeleende ebooks kunt hebben.

      Voor die titel heeft de bibliotheek dus inderdaad een beperkte licentie waarbij er ofwel een limiet zit aan het aantal uitleningen (dat zie je in Amerika vaak) of er slechts 1 of enkele gelijktijdige uitleningen mogen zijn. De volgende moet dan wachten tot het ‘exemplaar’ weer ‘ingeleverd’ is.

      Eén van de redenen waarom ik een grote hekel heb aan dat soort ebookplatformen. DRM gebruiken om een uitleentermijn te kunnen hanteren is al erg genoeg maar dan ook nog dit soort kunstmatige restricties toevoegen die de beperkingen van papieren boeken weer terughaalt, dat irriteert me mateloos.

      Reply

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top