Hoe lang houden tijdschriften het nog vol?

#144 : motivation

Vorig jaar stopte de Engelse uitgever Future met enkele tijdschriften die ik met veel plezier las. Die verschenen zowel in papieren als digitale vorm – als Kiosk app voor de iPad – maar ze verkochten niet genoeg meer om ze te redden. Helaas wel logisch want Future geeft veel computer- en gamestijdschriften uit en daar is de concurrentie moordend in op de tienduizenden websites waar nieuwtjes gemeld worden. Nieuwtjes die hopeloos verouderd zijn op het moment dat ze een maand later in een tijdschrift verschijnen. Of dat een papieren of een digitaal tijdschrift is maakt dan ook niet veel uit.

Vanochtend zag ik dat HUB uitgevers – een Nederlandse uitgever van computer- en gamestijdschriften – de stekker trekt uit [N]Gamer. Na 10 jaar schrijven over Nintendo gerelateerd nieuws is (vermoed ik) de lezerskring verplaatst naar de gratis internetsites. En kopen ze geen papieren tijdschrift meer. Zonde misschien maar aan de andere kant wellicht ook een falen van een uitgever om mee te veranderen met de tijden. Tussen een paar slokken koffie door kan zelfs ik bedenken waarom tijdschriften het moeilijk hebben.

  • Zoals ik zonet al zei, het fundamentele probleem is dat nieuws verouderd is op het moment dat een tijdschrift verschijnt. Hoe meer een tijdschrift afhankelijk is van nieuws, hoe groter dit probleem;
  • Achtergrondartikelen en nieuws zijn volop op het internet te vinden dus moet je nadenken als tijdschrift over de toegevoegde waarde van je eigen artikelen. Waarom zouden mensen een abonnement nemen op je tijdschrift als ze een vergelijkbaar iets gratis op internet kunnen vinden?
  • Als we het toch over internet hebben: papieren tijdschriften (en de meeste digitale varianten) kunnen geen gebruik maken van content die daar al staat. Geen handige filmpjes, trailers of doorlinken naar eerdere nummers.

Dus zul je dingen moeten gaan veranderen. Behalve de papieren editie ook een digitale editie die zoveel mogelijk gebruik maakt van de mogelijkheden en niet de papieren editie volgt. Met een hogere verschijningsfrequentie of met goede verdiepende artikelen. Stoeien met de vormgeving en de prijs. Aantonen wat de meerwaarde is van je tijdschrift in een tijd waar iedereen nieuws meldt op blogs, video’s deelt op YouTube en waar je verdrinkt in de artikelen, tips en tutorials.

Dat is wat er nodig is denk ik.

Maar het blijft wel erg zonde van [N]Gamer want ook die las ik graag bij tijd en wijle. Lekker in de trein bijvoorbeeld. Hoe lang zal dat nog kunnen vraag ik me dan wel eens af? Zijn tijdschriften nog wel een lang leven beschoren? Zowel papier als digitaal?

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (3) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top