YouTube en auteursrecht: over Hangouts On Air en Content ID

Ik zou zonder problemen vele blogposts kunnen schrijven over alles wat met auteursrecht te maken heeft als het gaat om zelf gebruiken van (andermans) YouTube video’s. Sterker nog, ik schrijf en praat regelmatig over hoe je in het onderwijs YouTube video’s kunt gebruiken en YouTube is altijd het voorbeeld in de discussie of embedden nou wel of niet een nieuwe openbaarmaking is. Maar auteursrecht als onderwerp is eigenlijk niet heel erg complex als je alleen maar bestaande YouTube filmpjes wilt gebruiken. Zeker zo lang het embedden van video’s gewoon toegestaan is en Buma/Stemra je het leven niet zuur maakt.

Een ander verhaal wordt het als je zelf video’s (al dan niet met muziek) uploadt naar YouTube. Die kun je natuurlijk wel afschermen zodra ze daar staan maar standaard kan de hele wereld waarschijnlijk meegenieten van jouw videomateriaal. En dat is wel degelijk een nieuwe openbaarmaking waarbij je onmiddellijk te maken krijgt met het auteursrecht. Die rechten zijn van jezelf als je alles zelf gemaakt hebt maar in de praktijk worden er dagelijks letterlijk jaren aan video’s bij YouTube geplaatst die vol zitten met content van anderen. Dat is de reden dat YouTube ook veel doet aan voorlichting over auteursrecht. Zo laagdrempelig mogelijk.

Content ID
Maar met alleen voorlichting ben je er niet natuurlijk. Zeker niet als je YouTube bent, ook nog onderdeel van Google uitmaakt en je dagelijks duizenden claims van rechthebbenden krijgt die eisen dat hun muziek, tv series, films en videoclips worden verwijderd. Dat is de reden dat YouTube al meer dan 5 jaar geleden Content ID introduceerde.

youtube

Content ID is een set aan tools voor rechthebbenden wiens content (met grote regelmaat) geupload wordt op YouTube. Rechthebbenden – meestal tv/filmstudio’s en uitgevers – uploaden dan zelf via die tools hun content als referentiemateriaal naar de servers van YouTube en kunnen aangeven hoe er door YouTube gehandeld moet worden als die content door het publiek op YouTube gezet wordt. Blokkeren, doorlinken naar hun eigen versie/website waar betaald moet worden of verzamelen van gebruiksstatistieken. Niet alle rechthebbenden zien het als een probleem dat hun content op YouTube belandt maar het zal niemand verbazen dat blokkeren een veelgebruikte optie is.

Dat betekent vervolgens dat al het video materiaal door YouTube automatisch vergeleken wordt met hun database vol referentiemateriaal. Als de video herkend wordt, dan wordt ook meteen de actie uitgevoerd die de rechthebbende heeft ingesteld voor die specifieke video. Hetzelfde geldt voor de audio die bij de video’s zit en daar ben ik geloof ik alleen nog maar de optie van verwijderen van tegengekomen. Hoe veel mensen voorzien hun zelfgemaakte video’s niet van een bekend stukje popmuziek? Na het uploaden heb je dan kans om een video te krijgen met absolute stilte eronder. De gehele audiotrack is dan verwijderd.

Je kunt bezwaar maken tegen zo’n verwijdering als je denkt dat Content ID iets onterecht geïdentificeerd heeft als beschermde video of audio maar dat kun je maar beter zeker weten dan. De claim wordt gecontroleerd en als je dat onterecht doet kun je een aantekening krijgen op je YouTube “auteursrechtstrafblad”. Dat betekent dat – als je er meerdere hebt – je wellicht een volgende keer niet eens meer bezwaar kunt maken.

Ook al wordt Content ID slechts door een relatief klein deel van de rechthebbenden gebruikt om hun eigen content te bewaken, het zijn nog steeds indrukwekkende statistieken als je bedenkt hoeveel videomateriaal er dagelijks op YouTube geplaatst wordt.

  • 72 hours of video are uploaded to YouTube every minute;
  • Content ID scans over 100 years of video every day;
  • More than 3,000 partners use Content ID, including every major US network broadcaster, movie studio and record label;
  • We have more than eight million reference files (over 500,000 hours of material) in our Content ID database; it’s among the most comprehensive in the world. The number has doubled in the last year;
  • Over a third of YouTube’s total monetized views come from Content ID;
  • More than 200 million videos have been claimed by Content ID.

Dat wil echter nog steeds niet zeggen dat rechthebbenden hier genoegen mee nemen. Niet alleen worden ervaren uploaders steeds vaardiger in het omzeilen van het Content ID systeem (door bijvoorbeeld video’s te embedden in een foto van een kat die naar een oud tv toestel kijkt), ook schakelen de grote studio’s en platenlabels organisaties in die de hele dag verwijderingsverzoeken indienen bij Google zelf. De meeste gebruikers vinden YouTube links namelijk via de Google zoekmachine.

Van weblectures naar Hangouts On Air
Het zijn niet alleen mensen die – al dan niet bewust – bekende films of muziek uploaden die met het auteursrecht van anderen te maken krijgen. Zo worden er in het hoger onderwijs steeds vaker (hoor)colleges opgenomen en online gezet als weblectures. Auteursrechtelijk niet heel spannend als een docent of professor zijn les staat te geven in combinatie met een kale Powerpoint presentatie maar het wordt een ander verhaal als die docent gebruik maakt van beeld- of videomateriaal in zijn of haar lessen. In de les mag dat gewoon gebruikt worden dankzij regelingen en excepties in de Auteurswet maar dat verandert als die les opgenomen wordt en openbaar gemaakt wordt op internet. Het is dan wel geen YouTube maar je raakt met weblectures in een zeer grijs gebied als alle studenten van een hogeschool of universiteit toegang hebben tot weblectures waar beeld- of videomateriaal van anderen in is gebruikt. Gelukkig is er geen Content ID voor weblectures.

Maar je kunt natuurlijk ook op andere manieren ‘uitzendingen’ maken. Ik had zelf al meerdere malen gebruik gemaakt van Google Hangouts om makkelijk te overleggen of vergaderen. De beschikbaarheid van en toegang tot Hangouts is echter niet beperkt tot alleen de deelnemers. Met Hangouts On Air kun je Hangouts namelijk ook live uitzenden via YouTube en deze uitzending blijft daar ook beschikbaar om later te bekijken.

En dan word je wel gewaarschuwd om op te letten dat je geen auteursrechtelijke beschermde werken uitzendt via Hangouts On Air. Geen filmpje of muziek op de achtergrond gebruiken bij je Hangout want, jawel, ook deze videostream wordt gecontroleerd middels het Content ID systeem.

hangoutsonaircontentid

Zelfs bij videochats die je uitzendt moet je nu dus rekening houden met de achtergrondmuziek bij alle deelnemers. Misschien moet je ze zelfs nog waarschuwen om geen bekende deuntjes te neuriën ;)

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (4) Write a comment

  1. Pingback: YouTube en auteursrecht: over de Audiobibliotheek met vrij te gebruiken muziek - Vakblog

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top