De bibliotheken beginnen hun eigen muziekdienst met eMuziek

emuziek
Bibliotheken lenen (natuurlijk) niet alleen boeken uit. Ik herinner me nog heel goed toen de muziekafdeling van de bibliotheek in mijn geboorteplaats officieel werd geopend en hoewel ik nog cassettebandjes heb geleend, zijn het vooral de muziekcd’s die in de jaren 90 enorm populair waren. Bij alle openbare bibliotheken in Nederland.

Die populariteit nam – na vele jaren – enigszins af toen de mp3 zijn opwachting maakte en hoewel er nog steeds bibliotheken zijn met een collectie muziekcd’s is de dienst van het uitlenen van die cd’s al geruime tijd gecentraliseerd en bij de Centrale Discotheek Rotterdam belegd. Muziekweb heet deze landelijke dienst van de bibliotheken. Bibliotheekleden kunnen daar kiezen uit (honderd)duizenden cd’s, muziek-dvd’s en lp’s die vervolgens verstuurd worden naar je ‘eigen’ bibliotheek in de buurt.

eMuziek
Enigszins tot mijn verrassing lanceerden de bibliotheken en Muziekweb vandaag eMuziek: een nieuwe muziekdienst die een deel van het aanbod van Muziekweb streamend beschikbaar maakt voor alle leden van de openbare bibliotheken. eMuziek is opgezet als pilot waarbij op dit moment zo’n 20% van de 4,5 miljoen nummers van Muziekweb in de catalogus beschikbaar zijn gemaakt. Log in met het pasnummer van je bibliotheekkaart (en bijbehorend wachtwoord) en je kunt gaan grasduinen en luisteren naar muziek. Er kan gebladerd worden op muziekstijl, genre en subgenres maar ook kan er vanzelfsprekend rechtstreeks gezocht worden naar artiesten of nummers.

emuziek

Maar er zitten wel enkele restricties aan het gebruiken van eMuziek.

Hoewel de rechten voor een deel van de catalogus geregeld zijn (er is toestemming van Universal Music) gaat het dus om een relatief ‘klein’ aanbod van zo’n 900.000 nummers. Dat is natuurlijk nog steeds wel veel maar – om de onvermijdelijke vergelijking met andere streaming muziekdiensten toch te maken – valt het enigszins in het niet bij de 13 tot 20 miljoen nummers die bij Grooveshark en Spotify in het aanbod zitten.

Gebruiksrecht
In de gebruiksvoorwaarden (lezen en niet meteen wegklikken!) valt te lezen aan welke afspraken het gebruik van eMuziek onderhevig is:

BNL [Bibliotheek.nl] biedt maximaal 40.000 leden van Nederlandse openbare bibliotheken de mogelijkheid om maximaal 150 tracks per lid per maand te streamen voor persoonlijk niet-commercieel gebruik op een PC, met voor ieder lid een maximum van vijf afspeelbeurten per track per jaar. Niet gebruikte credits kunnen niet worden overgeheveld naar een volgende periode.

[…]

De streaming te beluisteren muziek wordt geboden op basis van het ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ principe. Bij het bereiken van het maximum aantal van 40.000 leden-gebruikers kan BNL nieuwe leden-gebruikers helaas geen toegang bieden tot de streaming muziek. De toegang tot de te beluisteren muziek vervalt nadat een maand geen muziek is beluisterd, zodat andere leden muziek kunnen beluisteren op eMuziek.nl.

Er kunnen dus 40.000 leden tegelijk een actief account hebben. Heb je een maand lang geen muziek geluisterd dan vervalt je toegang en komt je ‘plekje vrij’ voor een ander lid. Je kunt maximaal 150 nummers per maand luisteren – wat overigens pas telt als je langer dan 20 seconden luistert naar een nummer – en een los nummer kan maximaal 5 keer per jaar beluisterd worden. Wil je meer of vaker kunnen luisteren, dan wordt er bij elk album verwezen naar iTunes om het album of nummer aan te schaffen. Dat is overigens wel de enige concessie die naar Apple wordt gedaan want aangezien de site Flash gebruikt voor het afspelen van de muziek, is eMuziek niet op een iPhone of iPad te gebruiken.

Al deze limieten zorgen er ook voor dat eMuziek ook eigenlijk geen concurrent of alternatief is voor Spotify, Deezer, Rdio, Sony’s Music Unlimited of Xbox Music van Microsoft. eMuziek wordt vooral als een dienst neergezet om gebruikers muziek te laten (her)ontdekken. Bladeren door muziekstijlen en genres, artiesten en nummers vinden en daar naar kunnen luisteren om te bepalen of het wat voor je is. Wil je meer, dan kun je de muziek kopen via iTunes of natuurlijk een (betaald) account nemen bij één van de grotere muziekdiensten waar je wel toegang hebt tot die vele miljoenen nummers zonder dergelijke restricties.

Goh ik ben toch enthousiast
Mijn eerste gedachte was dat eMuziek met al die restricties en relatief kleine catalogus eigenlijk weinig tot niks toevoegde aan de bestaande muziekdiensten. Natuurlijk, voor al die andere diensten moet je betalen en behalve voor je bibliotheeklidmaatschap zijn er geen bijkomende kosten voor eMuziek maar ook een muziekdienst als Grooveshark is zonder kosten zeer goed te gebruiken. En staat je toe om min of meer onbeperkt naar muziek te luisteren.

Maar die insteek van muziek ontdekken, dat is waar het potentieel van eMuziek in zit. Dat is sowieso waar bibliotheken erg goed in (moeten) zijn. Als het gaat om boeken zorgen bibliotheken ervoor dat je als gebruiker laagdrempelig kennis kunt maken met schrijvers, titels en genres die je niet zou uitproberen als je de boeken zou moeten kopen. Je kunt ontdekken wat je leuk vindt en wat je smaak is.

Voor muziek geldt dat minstens net zo merk ik. Via Spotify blader ik eigenlijk nooit door genres en luister ik vooral naar muziek die ik al ken. Die ik in playlists gestopt heb. Als eMuziek zich vooral focust op die ontdek- en gidsfunctie, dan kan het een mooi vertrekpunt zijn voor tienduizenden bibliotheekleden om ook laagdrempelig kennis te maken met (nieuwe) digitale muziek.

Ik ga in ieder geval nu even bladeren door het aanbod in vocale jazz. Daar is zo te zien nog heel veel nieuws voor mij  te ontdekken.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (12) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top