Tweetweekoverzicht: Reclaim je Facebook, oude muziekrechten, nieuwe Feedly zoekfuncties, PlayStation Music en foto’s in OneDrive

vakblog tweetweekoverzichtIn het tweetweekoverzicht sta ik alsnog kort stil bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen uitgebreide blogpost aan heb gewijd.

Soms omdat anderen dat al beter gedaan hebben dan ik het zou doen, soms omdat er weinig meer over te vertellen valt dan het nieuwtje zelf en soms omdat ik er ook geen blogpost van weet te maken.

In dit tweetweekoverzicht gaat het (weer) over je foto’s op Facebook, de muziekrechten van Amerikaanse muziek van voor 1972, de toch-niet-zo-nieuwe zoekfunctie in Feedly, de consequenties van digitaal aanschaffen van games, de nieuwe PlayStation muziekdienst dat eigenlijk Spotify is en kun je nu veel meer leuke dingen doen met foto’s in OneDrive.

Reclaim je foto’s op Facebook. Of niet. Of toch wel

Ik blijf me verbazen over hoe mensen reageren (reageerden) op de voorwaarden van Facebook die eergisteren ingegaan zijn. Elk sociaal netwerk eigent zichzelf een gebruiksrecht toe op de content die je daar plaatst maar door de eikelige soms onhandige manier van communiceren lijkt het blijkbaar net alsof Facebook er op uit is om jouw privéfoto’s te gebruiken voor hun eigen sinistere doeleinden. Ik schreef al eerder over de nutteloze pogingen om eigen voorwaarden aan Facebook op te leggen maar er zijn ook iets minder kansloze initiatieven.

Eentje daarvan is Reclaim, bedacht door twee Nederlanders, waarmee je een watermerk kunt aanbrengen op de foto’s die je bij Facebook geplaatst hebt. Er komt dan in piepkleine letters over de gehele foto een tekst te staan ‘Reclaimed by … <je facebook gebruikersnaam>‘ waardoor hergebruik ontmoedigd zou worden. Facebook vond dat eerst wel en toen later geen goed idee, en haalde de app offline. Afgelopen donderdag mocht de app wel weer gebruikt worden en kun je nog steeds je foto’s ‘claimen’. Hoewel ik een watermerk aanbrengen een prima oplossing vind voor fotografen die hun foto’s ook zelf commercieel exploiteren, blijf ik van mening dat het voor Facebookgebruikers een schijnveiligheid oplevert en het echt niet voortkomt uit een doordacht besef van hoe je met je auteursrecht wilt omgaan. Maar meer een kwestie is van opgejut worden door je Facebookvrienden, kranten en tv-programma’s als Radar die zich op de oneliners storten die mensen graag willen lezen of horen. Tja, je publiek en vrienden voorlichten over verstandig omgaan met (foto’s en berichten op) sociale media is niet in een kort berichtje of item samen te vatten natuurlijk.

Auteursrechtproblematiek stopt het streamen van muziek voor 1972

Het Amerikaans auteursrecht zit nog wat complexer in elkaar dan dat van ons, helemaal als het om muziek gaat. Oorspronkelijk vond de Amerikaanse overheid het niet wenselijk om muziekopnames auteursrechtelijk te beschermen. Met name de uitvoerenden kwamen er daardoor bekaaid van af – de schrijvers van de muzieknummers werden wel beschermd – en dat werd in (in 1972 in de aanloop naar de) Copyright Act van 1976 dan ook gefixed. Lang verhaal kort betekent het echter wel dat muziekopnames van voor 1972 niet onder de federale/landelijke auteursrechtwetgeving valt, maar onder een mengelmoes van wetgeving per Amerikaanse staat die indertijd leidend waren bij gebrek aan een overkoepelende wet.

Gemakshalve werd er alleen wel gedaan alsof alles onder de overkoepelende auteurswet viel. Bij het maken van de collectieve overeenkomsten tussen muziekuitgevers en de streaming diensten als Pandora, Rdio, Google Play Music All Access en Spotify werden ook de rechten verkocht van muzieknummers uit het pre-1972 tijdperk.

En hierover ging vorig jaar een rechtszaak tussen een muziekuitgever die de rechten heeft op de muziek van The Turtles (jaren 60) en een radiostation. Hierin bepaalde de rechter dat er separaat toestemming dient te zijn, en dus een licentie afgesloten moet worden, voor het afspelen – en streamen – van muziek van voor 1972.

Afgelopen week werden er maar liefst zeven rechtszaken aangespannen tegen o.a. Apple, Sony en Google door een partij die de rechten heeft op muzieknummers (van bands waar ik nooit van gehoord heb) uit de jaren 60. Het is echter een zogenaamde ‘class action’ zaak wat inhoudt dat andere, kleinere uitgevers waarschijnlijk, zich hierbij kunnen aansluiten. Of het echt problemen gaat veroorzaken met het streamen van oude muziek is twijfelachtig – de rechten van de ‘bekende’ muzieknummers en bands zitten bij de grote maatschappijen waar al overeenkomsten mee zijn – maar je weet niet hoe een balletje kan gaan rollen.

De vernieuwde zoekfunctie van Feedly die niet heel erg nieuw was

Toen ik op het blog van Feedly las dat er nu een Power Search beschikbaar was voor (betalende) Feedly Pro-gebruikers leek het me leuk om daar over te bloggen. Totdat ik in Feedly ging kijken en het me erg bekend voorkwam. Dat kwam omdat ik er al over geblogd had in oktober van vorig jaar.

“We are excited to announce the new iteration of the feedly Power Search: it is Google-fast, indexes the entire history of all your feeds and lets you slice up results using filters and operators. For the first time, you can also search for stories, podcasts and videos beyond your feedly.”

Het ontgaat me even wat de verschillen dan zijn t.o.v. vorig jaar maar ik vermoed dat er meer bronnen zijn toegevoegd aan de ‘Beyond my feedly’ mogelijkheid want het indexeren van de geschiedenis van alle feeds in je account, dat deed en doet Feedly al een tijdje. Geen klachten overigens want het werkt bijzonder fijn.

Ubisoft trekt betaalde toegangen tot games in

Dat was wel even een relletje in gameland afgelopen week. Uitgever Ubisoft trok een groot aantal digitale gamekeys in waardoor duizenden gamers wereldwijd ineens niet meer toegang hadden tot hun gekochte PC editie van Assassin’s Creed: Unity of FarCry 4. De tijd dat je een PC spel in de winkel kocht ligt bijna achter ons en tegenwoordig worden er vaak codes verkocht waarmee je op Steam of andere gameplatformen toegang tot het spel krijgt. Totdat de uitgever die codes weer intrekt natuurlijk.

Het leek eerst een kwestie te zijn van (bestrijding van) parallelle import door Ubisoft. Spellen hebben verschillende prijzen in verschillende regio’s in de wereld en daar wordt door diverse webshops handig gebruik gemaakt door ze goedkoop op te kopen in 1 regio en ze te verkopen in een andere. Op die manier kun je vaak tientallen euro’s besparen door een Oost-Europese code aan te schaffen die echter volledig normaal te activeren is op een gameplatform in Nederland. Arnoud Engelfriet ging o.a. in op de vraag of preventie daarvan toegestaan is.

Uiteindelijk bleek het niet om parallelle import te gaan maar om een aantal codes die via het gameplatform Origin waren aangeschaft met een gestolen creditcard, en doorverkocht. Ubisoft verwijst gedupeerden naar degenen die de codes verkocht hebben en de legitieme webshops lijken massaal het geld terug te storten of nieuwe codes als compensatie te verstrekken. Loopt het toch allemaal goed af.

Sony’s Music Unlimited muziekdienst stopt en PlayStation Music komt terug. Wat dus Spotify is

Het heeft enkele jaren geduurd voordat Sony wilde toegeven dat de eigen muziekdienst Music Unlimited geen succes was. Op papier was het een uitstekende dienst want Sony heeft zelf de rechten op een gigantische catalogus muziek en qua inhoud kon het prima concurreren met de alternatieven. De dienst focussen op het gebruik via de PlayStation apparaten en de eigen Xperia telefoons, ook al kon je er ook via het web naar luisteren, was niet het allerbeste idee mijns inziens.

Dat moet zich ook hebben laten zien in de aantallen abonnees want Music Unlimited wordt nu stilletjes door de achterdeur weggewerkt. Sony meldde afgelopen week dat in maart PlayStation Music zal lanceren in samenwerking met Spotify. PlayStation Music zal in eerste instantie alleen beschikbaar zijn op de PS3 en PS4, en de Xperia telefoons en tablets, maar aangezien het Spotify is komt het er feitelijk op neer dat je nu met een Spotify abonnement je muziek op die apparaten kunt luisteren. Kennelijk zelfs tijdens het spelen van games op de PS4 hoewel ik daar zelf helemaal geen behoefte aan heb. Als voetnoot wordt duidelijk dat Music Unlimited stopt per eind maart en dat abonnees dan ook geen toegang meer hebben.

Of de samenwerking met PlayStation voldoende voordelen gaan opleveren voor mij om terug te gaan naar een Spotify Premium abonnement weet ik niet. Ik zit eigenlijk prima bij Google Play Music All Access. Ook al is dat een domme naam.

Meer foto’s, meer OneDrive

Microsoft trekt alle registers open lijkt het. Windows 10 ziet er goed uit, Office en Outlook komen naar zo’n beetje alle mobiele platformen en Microsoft’s bestandsopslagdienst, OneDrive, die alles een beetje aan elkaar lijmt krijgt ook flink wat nieuwe functionaliteiten. Eentje daarvan is nu al beschikbaar want OneDrive heeft een sterk verbeterde manier om met foto’s om te gaan. In zowel de webinterface als in enkele versies van de app worden de foto’s in een chronologische fotoroll getoond, ongeacht in welke map de foto’s zich bevinden. Daarnaast kun je nu albums aanmaken met foto’s, wederom ongeacht waar ze zich bevinden, en worden foto’s automatisch getagd aan de hand van wat er op staat. Die herkenning gaat nog niet geweldig maar het is interessant om te zien dat OneDrive nu qua bewerken en tonen van metadata bijna dezelfde functionaliteit biedt als o.a. Flickr.

Heb je geen Office 365 abonnement, dan had je 15GB gratis tot je beschikking. Dat is verdubbeld naar 30GB als je de fotofuncties ook gaat gebruiken. Ik heb wel een Office 365 abonnement, gebruikte OneDrive al voor mijn foto’s en ben onder de indruk van de nieuwe mogelijkheden. Ik ga nog wel kijken of het zin heeft om zelf foto’s te gaan taggen en voorzien van metadata want ik zou het niet gek vinden als de OneDrive zoekfunctie mijn foto’s vakkundig weet terug te vinden.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (7) Write a comment

  1. Pingback: Tweetweekoverzicht week 14 2015: Europees auteursrecht, Spotify op de PlayStation, Napster bij Vodafone, muzieklicenties en vrijelijk foto's delen via Flickr - Vakblog

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top