Tweetweekoverzicht: Google Maps, Nintendo, Scribd, Nederland Leest en het auteurscontractenrecht

vakblog tweetweekoverzichtIn het tweetweekoverzicht sta ik alsnog kort stil bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen uitgebreide blogpost aan heb gewijd.

Soms omdat anderen dat al beter gedaan hebben dan ik het zou doen, soms omdat er weinig meer over te vertellen valt dan het nieuwtje zelf en soms omdat ik er ook geen blogpost van weet te maken.

In dit tweetweekoverzicht gaat het over 10 jaar Google Maps, het auteursrecht van Nintendo, duizenden comics in Scribd, een nieuwe vergoedingsregeling voor filmmakers en acteurs, staat het korte verhaal centraal tijdens Nederland Leest 2015 en is het wetsvoorstel auteurscontractenrecht behandeld *en goedgekeurd* in de Tweede Kamer.

Tiende verjaardag van Google Maps

Is het al weer 10 jaar geleden dat Google enkele aangekochte/overgenomen diensten met elkaar combineerde en lanceerde als Google Maps? Toen waren de commerciële navigatiediensten nog marktleiders maar dat is in die 10 jaar wel anders geworden. Alleen op Android telefoons is Google Maps al een miljard keer gedownload en het is inmiddels niet meer voor te stellen dat je nog *kunt* verdwalen als je je smartphone bij je hebt. Nou ja, tenzij je mijn richtingsgevoel hebt want ik kan ook met Google Maps nog steeds uitstekend de weg kwijtraken.

Nintendo en hoe je niet met je auteursrecht moet omgaan

Ik ben een groot fan van Nintendo spellen en daarmee de Nintendo consoles/handhelds die je nodig hebt om die spellen ook daadwerkelijk op te spelen. Mario, Zelda, Yoshi, Donkey Kong, al die personages en hun spellen hebben iets tijdloos waardoor ik nu nog steeds van kan genieten. Dat tijdloze uit zich helaas ook in het wat ouderwets denken van Nintendo zelf en daar waar concurrenten Microsoft en Sony al vele jaren de stap naar online hebben gemaakt, worstelt Nintendo nog steeds met het hele concept waarin hun klanten meer willen doen met de Nintendo spellen dan alleen maar in de huiskamer achter hun Wii U te spelen.

In 2013 bleek dat eens te meer toen Nintendo stevig optrad tegen Youtubers die zogeheten Let’s Play video’s maakten van Nintendo spellen. In Let’s Play video’s legt iemand vast hoe die het hele spel speelt en die video’s zijn erg populair om een goed beeld van het spel te krijgen. Dat kun je als gratis reclame beschouwen, zeker als er tienduizenden mensen naar een video over jouw spel hebben gekeken, maar ook als een inbreuk op je  auteursrechten. Nintendo koos voor dat laatste hoewel ze wel wat inbonden na de vele negatieve reacties op dat besluit.

If you can’t beat them, let them join you, moet Nintendo gedacht hebben en ze kondigden enkele weken geleden het Nintendo Creators Program aan waarbij YouTubers zich konden aanmelden zodat ze toestemming krijgen om Nintendo spellen te spelen op YouTube in ruil voor een percentage van de inkomsten van dat kanaal. Of zoals ze het zelf verwoorden: je krijgt 70% van de inkomsten als je alleen Nintendo spellen speelt. Dat klinkt beter dan dat je 30% moet afdragen aan Nintendo. Registreer je je niet? Dan handhaaft Nintendo hun auteursrecht en laat de video’s verwijderen van YouTube.

Het laatste nieuws is dat het – onverwachts wat mij betreft – storm loopt met de aanmeldingen. Wat vervolgens door Nintendo gebruikt wordt om de regels nog wat strenger te maken want voorzag het programma eerst nog in de mogelijkheid dat je (natuurlijk?) ook andere spellen dan die van Nintendo kon spelen op jouw kanaal, nu stelt Nintendo dat ze wegens de stortvloed aan aanvragen alle aanvragen afwijzen als je kanaal video’s bevat die niet op de goedgekeurde lijst van Nintendo spellen staat. Wil je dan liever alleen de individuele video’s aanmelden? Dat kan maar Nintendo geeft voorrang aan de behandeling van aanvragen voor de kanalen en de wachtlijst voor individuele video’s loopt daarmee enorm op. Hoewel Nintendo geheel in hun recht staat, is het wel zorgwekkend om te zien hoeveel controle Nintendo probeert uit te oefenen over hun producten, zelfs nadat ze jou een exemplaar verkocht hebben. En misschien nog wel zorgwekkender dat het nog lijkt te werken ook.

Scribd krijgt duizenden (streaming) comics

Ik was al bijzonder gecharmeerd van Scribd toen ze een kleine anderhalf jaar geleden hun dienst opschaalden van ‘YouTube voor geuploade documenten’ tot ‘Netflix van ebooks’. Scribd heeft enkele grote Amerikaanse uitgevers in het assortiment zitten en voor 8,99 dollar per maand heb je daarmee de beschikking over honderdduizenden boeken, waaronder duizenden ebooks in mijn lievelingsgenres SF & fantasy. Het feit dat ik ebooks liever op mijn ereader lees weerhield me er echter van om een abonnement te nemen.

Door een samenwerking met o.a. Marvel, IDW en Valiant zijn afgelopen week meer dan 10.000 comics toegevoegd aan het aanbod van Scribd. En laat dat nou net wel hetgene zijn wat ik graag op een tablet lees. Het is niet in alle gevallen een actueel aanbod – Marvel heeft vooral oudere tradepaperbacks toegevoegd aangezien ze zelf een eigen dienst hebben met ook actuele comics – maar het is een uitstekend aanbod voor elke liefhebber van comics. Na decennia Marvel comics gelezen te hebben ben ik zelf de afgelopen jaren overgestapt naar de series van (vooral) Image Comics dus voor mij is Scribd nog steeds geen must-have. Maar als Scribd het aanbod nog verder weet uit te breiden met titels van Image en DC, dan zie ik mezelf in de toekomst nog wel een keer een abonnement nemen.

Nieuwe vergoedingsregeling voor filmmakers en acteurs

Het wetsvoorstel auteurscontractenrecht bevat een nieuw artikel over filmrechten en een vergoedingsstelsel maar, voor de verandering, bleek de praktijk voor de wetgeving uit te lopen. Op de vooravond van het debat over het wetsvoorstel in de Tweede Kamer kwamen belangenvereniging RODAP (die de producenten, omroepen en distributeurs vertegenwoordigen) en de rechtenorganisatie PAM (voor filmmakers en acteurs) tot een set van nieuwe afspraken hierover. In het kort komt het er op neer dat zowel voor de reguliere tv-uitzendingen, Uitzending Gemist als de video-on-demand diensten een vergoeding betaald gaat worden door de kabelexploitanten aan filmmakers en acteurs.

Het korte verhaal staat centraal tijdens de 10e editie van Nederland Leest

Het is nog lang geen november maar het thema van de volgende editie van Nederland Leest werd alvast aangekondigd afgelopen week. In deze jubileumeditie staat het (zeer) korte verhaal centraal en wordt er deze keer niet teruggegrepen op een klassiek Nederlands boek maar zal A.L. Snijders – geen familie – een verhalenbundel samenstellen. Per provincie zal er een eigen variant komen waarbij de verhalenbundel van Snijders wordt aangevuld met enkele korte verhalen uit de regio. Een beetje liefhebber zal dus zijn of haar best moeten doen om alle varianten van de bundel te verzamelen en voor mij betekent het natuurlijk dat ik in 12 provincies kan gaan zeuren om ebookversies. Maar misschien is 10x scheepsrecht en denkt het CPNB/VOB nu wel een keer mee met alle boekenliefhebbers met ereaders.

Tweede Kamer stemt in met het wetsvoorstel Auteurscontractenrecht

Het ging allemaal sneller dan ik verwacht had, zeker nadat het wetsvoorstel maar liefst 2,5 jaar in de ijskast had gelegen, wachtende op behandeling door de Tweede Kamer. Maar afgelopen dinsdagavond vond het plenaire debat plaats waarbij er slechts 1 amendement en enkele moties ter tafel kwamen die vooral het aspect van het oprichten van een geschillencommissie benadrukten en inging op het consulteren van filmmakers die niet lid zijn van de PAM. Afgelopen vrijdag volgde de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer en werd het voorstel goedgekeurd. Oftewel, we hebben wederom een aangepaste Auteurswet. Volgende week volgt er een uitgebreidere blogpost over wat die wijzigingen precies zijn.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (2) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top