Tweetweekoverzicht week 35 2015: Spotify, verwijderde tweets van politici, YouTube Gaming, auteursrecht op een kipsandwich, SoundCloud en Facebook video’s

vakblog tweetweekoverzichtIn het tweetweekoverzicht sta ik alsnog kort stil bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen uitgebreide blogpost aan heb gewijd.

Soms omdat anderen dat al beter gedaan hebben dan ik het zou doen, soms omdat er weinig meer over te vertellen valt dan het nieuwtje zelf en soms omdat ik er ook geen blogpost van weet te maken.

In dit tweetweekoverzicht leert Spotify (bijna) niet van andermans fouten, blokkeert Twitter sites die verwijderde tweets van politici openbaar maken, is YouTube Gaming gelanceerd, kun je geen auteursrecht claimen op een sandwich, wordt SoundCloud aangeklaagd door auteursrechtenorganisatie PRS en introduceert Facebook een systeem om auteursrechteninbreuken bij video’s te voorkomen.

Spotify verandert privacybeleid, maakt klanten boos en verontschuldigt zich

Je zou denken dat Spotify beter op zou letten bij het aanpassen van en communiceren over hun nieuw privacybeleid. Daar ging het met Facebook namelijk meerdere keren mis in het verleden. Nieuwe formuleringen online zetten met voorwaarden die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn en meteen heb je het halve internet op je nek die met enkele Eng Klinkende citaten uit je reglement de andere helft probeert te overtuigen dat je ook je abonnement/account moet opzeggen. Niet dat ze alle voorwaarden en juridische regeltjes lezen natuurlijk ….

En toch ging Spotify ook de mist in. Iets meer dan een week geleden publiceerde het bedrijf nieuwe voorwaarden in hun privacybeleid die aangeven dat de app(s) toegang wilden tot locatiegegevens en foto’s op je telefoon en dat ze je likes konden zien als je Spotify met Facebook verbonden hebt (zoals dat voor velen verplicht ingesteld is – tot een jaar of wat geleden). Meteen verschenen de artikelen over het ‘enge’ nieuwe beleid op diverse tech- en nieuwssites en moest Spotify zich haasten om publiekelijk het een en ander toe te lichten uit angst dat (bekende) gebruikers de muziekdienst zouden verlaten.

Spotify is niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn van de diensten/apps die steeds meer met gegevens van hun gebruikers doen in naam van verbetering van hun diensten. Als je al dit soort diensten gaat vermijden dan kun je effectief het internet niet meer gebruiken maar het begint wel een zorgwekkende trend te worden als zelfs het luisteren naar muziek vereist dat je pagina’s vol met voorwaarden moet lezen om te snappen wat ze nou weer met je gegevens kunnen doen.

Twitter blokkeert sites die verwijderde tweets van politici openbaar maken

Eens gezegd blijft gezegd, vindt (de organisatie achter) Politwoops die tweets alsnog openbaar maakt die – al dan niet overhaast – door politici op Twitter zijn gezet en door hun daarna zijn verwijderd. “Wat gekozen politici en volksvertegenwoordigers in het openbaar zeggen en zelfs als ze het later verwijderen, is onderdeel van de parlementaire geschiedenis”. Hoe dan ook, journalisten maken er dankbaar gebruik van om gedane uitspraken te citeren in artikelen.

Nee, zegt Twitter. ‘Stel je voor hoe zenuwslopend – beangstigend zelfs – twitteren wordt als het onveranderlijk en onherroepelijk zou zijn? Geen gebruiker verdient deze mogelijkheid meer dan een ander. Het verwijderen van een tweet is een expressie van de stem van de gebruiker’. Bij vrijheid van meningsuiting hoort volgens Twitter ook dat je van mening kunt veranderen.

Wat is belangrijker? Vrijheid van meningsuiting of recht op informatie? Daar hebben rechtbanken zich vaker over uitgesproken maar voor nu betekent het dat alle sites die wereldwijd verwijderde tweets van politici openbaar maken, door Twitter in de ban zijn gedaan. Dat wordt dus screenshots maken vrees ik?

Games kijken op YouTube Gaming

Gaming is big business. Niet alleen om te doen maar ook om er naar te kijken (en anderen mee te laten kijken met hoe goed/matig/slecht jij bent). De bekendste site waar je naar gamevideostreams kunt kijken is Twitch.tv maar nadat Twitch verkocht werd aan Amazon gooit YouTube hun hele gewicht in de strijd met de lancering van een eigen site voor gamevideo: YouTube Gaming. Met een eigen site, interface en (in Amerika) een eigen app.

Het zal niet lang duren neem ik aan voordat de huidige consoles (Xbox One, Playstation 4 en de Wii U) ondersteuning krijgen voor YouTube Gaming.

Nee, je kunt geen auteursrecht claimen op een sandwich met kip

Wat doe je als je voor een restaurantketen werkt, een recept – en naam – bedenkt voor een sandwich met kip en vervolgens met lede ogen moet aanzien dat het een verkoopsucces wordt, ook al werk je niet meer voor die keten? Dan stap je naar de rechter en claim je een schadevergoeding omdat jij de auteursrechthebbende bent van het recept en de naam van de kipsandwich.

pechusandwich

Maar zelfs in Amerika kun je niet alles onder het auteursrecht laten vallen. Het moet wel een heel bijzonder en uniek recept zijn wil het een auteursrechtelijk beschermd werk zijn (maar dat wisten jullie al lang natuurlijk) en een stuk kip in een broodje stoppen met wat tomaat, sla en knoflookmayonaise vond de Amerikaanse rechter niet voldoende. Mocht er al sprake zijn van enige verkregen rechten dan zouden die ook nog eens toekomen aan zijn werkgever en niet aan hemzelf. Dat was namelijk het geval met het merkenrecht op de naam van de sandwich (de pechusandwich) en ook daar wijst de rechter in beroep nog steeds de claim af.

Al met al een redelijk standaard vonnis (PDF) dat dankzij juweeltjes als “We next pivot to the meat of Colón’s allegations” prima leesbaar is. Nu heb ik alleen wel enorm veel zin in een kipsandwich….

SoundCloud wordt aangeklaagd door muziekrechtenorganisatie PRS

SoundCloud is een dienst voor audio (podcasts, muziek en radio) in de meest brede zin van het woord maar de laatste jaren ligt de focus vooral op de muziek. Het is een veelgebruikte dienst voor onbekende muziekmakers die via SoundCloud een publiek proberen te vinden en er zijn ook steeds meer (bekendere) artiesten te vinden die via de dienst hun muziek willen laten horen.

Onbekend of bekend, dat maakt niets uit als het om auteursrechten gaat en dat is de reden dat auteursrechtenorganisaties die zich met muziekrechten bezighouden al jaren met SoundCloud aan het onderhandelen zijn voor een redelijke vergoeding voor alle afgespeelde muziek. Zo ook de Performing Rights Society (PRS) die de belangen – en rechten – van uitvoerende artiesten vertegenwoordigen. De belangenorganisatie, die je kunt vergelijken met Buma en SENA in Nederland, praat al jaren met SoundCloud maar heeft nu besloten om het via de rechter verder te laten bepalen aangezien ze er niet met elkaar uitkomen.

SoundCloud heeft een lange geschiedenis als het gaat om wat je zou kunnen beschouwen als ontwijken van auteursrechten en doorspelen van inkomsten naar de muziekmakers. Het is dan ook interessant hoe de rechter zal gaan oordelen. Het meest logische scenario zal echter zijn dat SoundCloud gedwongen wordt om een betalingsregeling te gaan treffen want ik zie niet hoe de dienst dat kan vermijden.

Facebook gaat video’s controleren op auteursrechtelijke inbreuken. Een beetje.

Wist je dat Facebook meer video streamt dan YouTube? Ik niet maar video’s plaatsen op Facebook is gigantisch populair. Het is mede zo populair omdat het bijzonder eenvoudig is om video’s te herplaatsen die al elders (zoals op YouTube) staan of die al door anderen eerder op Facebook gezet zijn. In tegenstelling tot YouTube vond er bij Facebook dan ook geen enkele controle plaats of de video’s ook wel door de beugel konden. Inhoudelijk en auteursrechtelijk.

Of Facebook dat expres deed om maar zo snel mogelijk populair te worden kun je je afvragen – echt wel volgens makers van video’s – maar inmiddels heeft het bedrijf alsnog een automatische controle geïntroduceerd met behulp van het bedrijf Audible Magic. Zoals de naam al aangeeft worden video’s herkend aan de gebruikte audio en worden video’s geweerd die al aanwezig zijn op Facebook of waar auteursrechtenkwesties een rol spelen. Een tool die veel minder goed werkt dan ContentID van YouTube maar die in de toekomst hetzelfde moet gaan doen: auteursrechtelijk beschermde muziek en video’s niet toelaten of ze voorzien van reclames zodat de rechthebbenden er aan (kunnen) verdienen.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comment (1) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top