Tweetweekoverzicht week 52 2015: HTTP 451, The Streaming Beatles en hoe werkt Discover Weekly van Spotify?

vakblog tweetweekoverzichtIn het tweetweekoverzicht sta ik alsnog kort stil bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen uitgebreide blogpost aan heb gewijd.

Soms omdat anderen dat al beter gedaan hebben dan ik het zou doen, soms omdat er weinig meer over te vertellen valt dan het nieuwtje zelf en soms omdat ik er ook geen blogpost van weet te maken.

De afgelopen week was het behoorlijk rustig qua nieuws waar ik over kon twitteren en dat zie je terug in dit hele korte overzicht.

In dit tweetweekoverzicht kun je lezen dat er een nieuwe HTTP error code is goedgekeurd voor als een webpagina is gecensureerd, kun je nu naar (de meeste albums van) The Beatles luisteren op je favoriete streaming muziekdienst en krijg je een kijkje achter de schermen van Spotify’s Discover Weekly.

Error 451 Webpage is censored

Het voorstel lag er al jaren maar deze maand voegde de Internet Engineering Task Force (IETF) de foutcode 451 toe aan het lijstje van HTTP statuscodes die je op het internet kunt tegenkomen. Iedereen kent de 404 foutcode wel als een webpagina niet (meer) blijkt te bestaan maar nu kun je dus ook een 451 pagina tegenkomen. Deze foutcode is specifiek bedoeld voor webpagina’s en sites die om juridische redenen niet getoond kunnen worden en dus feitelijk gecensureerd zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is de site van The Pirate Bay die in diverse landen geblokkeerd wordt door de internetproviders op last van de rechter. Hoewel ik hoop dat ik zo min mogelijk 451 pagina’s ga tegenkomen op internet, denk ik wel dat het goed is dat je als consument ook beter zicht krijgt op de reden waarom een bepaalde site niet toegankelijk is. Of de gemiddelde consument op de hoogte is van HTTP foutcodes lijkt me dan nog wel discutabel maar enfin, als je dit gelezen hebt vergeet je het natuurlijk nooit meer.

The Beatles op jouw favoriete streaming muziekdienst

Voor het legaal beluisteren van The Beatles was je tot vorige week nog steeds aangewezen op de vele CD’s (of de LP’s voor de liefhebbers natuurlijk) die de band de afgelopen 40 jaar heeft uitgebracht. Enkele jaren geleden kon je de muziek wel kopen op iTunes maar op de vele streaming muziekdiensten waren ze nog steeds afwezig.

Maar dat is nu verleden tijd want hoewel Taylor Swift en Adele hun (recente) albums niet meer op de muziekdiensten plaatsen, vinden The Beatles het nu tijd om de sprong te wagen. Op 24 december (middernacht) kwamen bijna alle albums van de Fab Four beschikbaar op Spotify, Apple Music, Rhapsody, Napster, Deezer, Google Play Music, Tidal, Microsoft Groove, Amazon Prime en Slacker.

Wat zijn de populairste nummers? Spotify kwam na twee dagen al meteen met een top 10 aangezet en Come Together staat daar bovenaan.

Hoe werkt Discover Weekly?

Ik was razend nieuwsgierig naar hoe Spotify nou elke week al die miljoenen gebruikers een gepersonaliseerde lijst met 30 nummers voorschotelt. Helemaal omdat ik er – meestal – zeer tevreden over ben en ik daar bijna altijd wel tien of vijftien nummers aantref die ik de moeite waard vind.

In een zeer lezenswaardig artikel in Quartz wordt uitgelegd dat Discover Weekly vooral een match is tussen de muziek die jij luistert en de miljoenen playlists van anderen maar ook hoe je het een – beetje – kunt beïnvloeden om in de toekomst nog betere muziek te krijgen. Wist je bijvoorbeeld dat het luisteren van de nummers in de Discover Weekly afspeellijst zelf *geen* invloed heeft? Het luisteren naar een nummer dat je niet mooi vindt betekent dus niet dat je er de volgende keer meer van krijgt. Maar als je een nummer toevoegt aan een (eigen) playlist wordt dat wel gezien als iets waar je meer van zou willen horen.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (3) Write a comment

  1. Pingback: Leeslust: Harry Piekema, Pokemon, Google Glass, Spotify en Smilodon – Inktspatten

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top