Tweetweekoverzicht week 22 2016: NRC Q, Facebook Deep Text, Google websitetest, auteursrechtenorganisaties willen meer verdienen aan internet en Instagram heeft nu niet-chronologische tijdlijn

vakblog tweetweekoverzichtIn het tweetweekoverzicht sta ik alsnog kort stil bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen uitgebreide blogpost aan heb gewijd.

Soms omdat anderen dat al beter gedaan hebben dan ik het zou doen, soms omdat er weinig meer over te vertellen valt dan het nieuwtje zelf en soms omdat ik er ook geen blogpost van weet te maken.

In dit tweetweekoverzicht stopt NRC met NRC Q, introduceert Facebook DeepText die alle berichten analyseert en in context probeert te plaatsen, komt Google met een websitetester, willen auteursrechtenorganisaties Buma/Stemra, Pictoright en NVPI geld zien van socialmedianetwerken en laat Instagram de chronologische tijdlijn los.

Einde van NRC Q

Het was me ontgaan dat NRC al drie maanden geleden met de website gestopt was van NRC Q maar afgelopen week ging de stekker uit het gehele platform dat gericht was op de zakelijke markt. Kennelijk zaten er te weinig mensen te wachten op de specifieke nieuwsberichten voor het bedrijfsleven. Ik las heel af en toe ies van het gratis nieuws op de site maar ja, als je al niet eens toe komt aan de reguliere krant…..

DeepText analyseert alle teksten op Facebook

Met ruim een miljard gebruikers is het onvoorstelbaar hoeveel berichten er dagelijks op Facebook geplaatst worden. Ze rekenen het daarom ook maar terug naar ruim 400.000 nieuwe berichten en 125.000 reacties op die berichten per seconde. Facebook is daarom, net als Google overigens, al jaren bezig met kunstmatige intelligentie om een systeem te ontwikkelen dat in staat is om al die tekst te analyseren, te categoriseren en te koppelen aan functionaliteiten van Facebook zelf.

Echt alles lukt Facebook nog niet maar met het vorige week geïntroduceerde het Deep Text dat duizenden berichten per seconde kan scannen en herkennen. Ongetwijfeld ideaal om een nog beter profiel op te bouwen van alle gebruikers en met alle privacyconsequenties van dien maar het heeft natuurlijk ook het potentieel om Facebook een stuk gebruiksvriendelijker te maken. Ik ben zelf alleen bang dat we er vooral de negatieve kanten van gaan zien maar goed, dit zal nog wel een staartje gaan krijgen.

Test je website op mobielvriendelijkheid

Goed, de nieuwe tool van Google is vooral bedoeld om webmasters van zakelijke sites te laten zien hoe die sites functioneren op mobiele apparaten maar het is voor iedereen wel interessant lijkt me. Nu websites meer worden bekeken op mobiele apparaten dan op desktops kan even kritisch naar je site of blog kijken voor niemand kwaad.

Je kunt naar testmysite.thinkwithgoogle.com gaan, daar de url in tikken en afwachten op het oordeel. Na je rapportcijfers heb je de optie om een wat uitgebreider rapport te ontvangen met suggesties om het één en ander te verbeteren.

tweetweekoverzicht
Vakblog is in ieder geval heel mobielvriendelijk hoewel de snelheid wel (flink) wat te wensen overlaat. Dat krijg je met redelijk veel plugins in een WordPress blog vermoed ik. Ik voel me niet heel erg opgejaagd om er wat aan te doen want de Think with Google site zelf scoort nog slechter met 99/59/66 :)

Auteursrechtenorganisaties willen geld hebben van de socialmedianetwerken

Auteursrechtenorganisaties Buma/Stemra, Pictoright en NVPI zijn het beu dat er muziek, foto’s en films (respectievelijk) afgespeeld en vertoond worden op de sociale mediaplatformen als Facebook, Soundcloud en YouTube zonder dat zij daar een vergoeding voor ontvangen. Dit komt (in sommige gevallen) door uitzonderingen in de e-commercerichtlijn – die geen rekening hield met streamingdiensten en sociale platformen – en de organisaties willen dus graag een einde maken aan die uitzonderingen. Daarom zijn ze met een petitie gestart die bedoeld is voor de (Nederlandse) europarlementariërs om op die manier invloed uit oefenen op de komende herziening van de Europese auteursrechtrichtlijn.

Waar het dus op neerkomt is dat auteursrechtenorganisaties vinden dat vergoedingen geïnd zouden moeten kunnen worden vanuit geheel Europa (wereldwijd?) terwijl ze aan de andere kant de toegang tot die content juist met geoblokkades proberen af te bakenen tot slechts enkele landen binnen Europa. Hopelijk zien de europarlementariërs de ironie hiervan in.

Instagram laat de chronologische tijdlijn los

Een paar maanden geleden kwam het bericht al naar buiten dat Instagram de chronologische tijdlijn zou gaan loslaten en – net als Facebook – voorrang wilde gaan geven aan foto’s en video’s waarvan ze menen dat gebruikers er op zitten te wachten. Dat leidde tot veel tumult en Instagram leek terug te komen op dat idee. Nog geen week later begon Instagram alsnog met het uitrollen van wijzigingen en afgelopen donderdag gooiden ze de knuppel definitief in het hoenderhok. De PR-afdeling zorgt er wel voor dat het alleen maar gaat over ‘seeing moments you care about first’ maar het komt er op neer dat vanaf nu een algoritme bij Instagram bepaalt wiens foto’s en video’s je als eerste te zien krijgt. En je dus niet meer je tijdlijn in chronologische volgorde te zien krijgt.

Een optie, zoals bij Facebook, om te wisselen tussen beide weergaven is er niet (en bij Facebook werkt die expres slecht) maar gelukkig filtert Instagram de foto’s en video’s er tenminste niet uit die ‘laag’ scoren. Er verdwijnt niets maar de volgorde van tonen wordt nu bepaald door een algoritme waarbij ongetwijfeld gekeken wordt naar likes die je eerder hebt gegeven, geplaatste reacties, aantal volgers enz. Wat betekent dat Instagram nu ineens een stuk minder aantrekkelijk is voor nieuwe gebruikers vermoed ik. Ik houd mijn account nog wel aan maar heb me voorgenomen mijn foto’s vaker (alleen) via Flickr te gaan delen. Ik ben bang dat Instagram te hip voor me geworden is ;)

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (2) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top