Tweetweekoverzicht week 23 2016: Goedkopere ebooks, verkoop van comics, Twitter embeds, Disney bundelt fysiek en digitaal, JouwZoekmachine, Ziggo videodienst en uitgevers zijn voor een uitgeversrecht maar ik niet

vakblog tweetweekoverzichtIn het tweetweekoverzicht sta ik alsnog kort stil bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen uitgebreide blogpost aan heb gewijd.

Soms omdat anderen dat al beter gedaan hebben dan ik het zou doen, soms omdat er weinig meer over te vertellen valt dan het nieuwtje zelf en soms omdat ik er ook geen blogpost van weet te maken.

In dit tweetweekoverzicht blijkt dat ebooks steeds goedkoper worden en dat digitale comics geen negatief hebben op de verkoop van fysieke comics, maakt Twitter embedden nog makkelijker, koop je bij Disney behalve een schijfje automatisch ook meteen (alle) digitale versies, is de JouwZoekmachine app voor kinderen gelanceerd, komt Ziggo met een eigen online videodienst en blijken uitgevers verrassend (tsk) genoeg voorstander te zijn van een uitgeversrecht. In tegenstelling tot mezelf.

Ebooks worden steeds goedkoper

Naar aanleiding van het verschijnen van de Boekenbarometer van CB kopte NU.nl dat ebooks de afgelopen jaren steeds goedkoper werden in tegenstelling tot fysieke boeken. Dat is ook aantoonbaar zo maar de vraag is welke conclusies je hieraan kunt verbinden. Ik ging er zelf wat dieper op in en dacht te kunnen concluderen dat prijs en populariteit van ebooks behoorlijk los staan van die van fysieke boeken. Zouden we dan nu dan toch eens eindelijk kunnen stellen dat betaalbare ebooks niet de voornaamste reden zijn dat uitgevers, boekwinkels en bibliotheken het zwaar hebben?

En zelfs in Amerika – waar de grote vijf uitgevers het afgelopen jaar de prijzen van ebooks verhoogd hebben in hun strijd tegen Amazon – is het kwartje gevallen dat hogere prijzen alleen maar leidt tot (veel) lagere verkopen ipv een hogere winst. Daar zijn de meeste ebooktitels het afgelopen jaar ook in prijs verlaagd.

Verkoop van digitale en fysieke comics

En om te bewijzen dat digitale boeken helemaal geen negatieve invloed hoeven te hebben op de verkoop van fysieke boeken voerde CNBC een onderzoek uit naar de verkoop van digitale comics en die van fysieke comics.

tweetweekoverzicht comics sales
Ondanks het constante stijgen van de verkoop van digitale comics (vanaf 2010), steeg de verkoop van losse (fysieke) comics nog veel harder. Aangezien ik zelf ook overgestapt ben naar digitale comics, en ik bijna alleen tradepaperbacks koop, vermoed ik dat de meeste kopers juist tradepaperbacks digitaal aanschaffen terwijl de traditionele lezers en verzamelaars van losse nummers deze gewoon vanaf papier blijven lezen. Het zit elkaar dus niet in de weg maar versterkt juist de totale verkopen.

De les die voor ebooks geleerd zou kunnen worden mijns inziens is dat als tradepaperbacks (een bundeling van eerder verschenen losse nummers) interessant zijn om wel digitaal te kopen zonder dat het de verkoop van nieuwe losse nummers ‘bedreigt’, uitgevers op zoek zouden moeten gaan naar een dergelijke scheiding in hun boeken aanbod. Nu zijn ebooks bijna altijd 1 op 1 qua inhoud gelijk aan dat van papieren boeken maar is dat helemaal niet nodig. Waarom niet bij een nieuw deel in een serie *alle* voorgaande delen in 1 ebook bundelen – wat feitelijk een tradepaperback is – en opnieuw op de markt brengen? Zoals Atlas deed met de twee boeken van Paulien Cornelisse? Maar doe het dan ook als er meerdere (dikke) delen in de serie zaten die je niet op papier wilt herdrukken. De comicsverkopen in Amerika tonen aan dat het kan werken.

Eenvoudig(er) embedden van een Twitter tijdlijn

Twitter heeft hun Publisher website vernieuwd en daarmee embedden van tweets en tijdlijnen nog gemakkelijker gemaakt:

twitter_embed tweetweekoverzicht
Vul de URL in van een collection, een Twitteraccount, een lijst of een tijdlijn van iemands likes en je krijgt te zien hoe dat er uitziet. Met de embedknop krijg je meteen de code die je nodig hebt om het op je site of blog te embedden.

Disney bundelt gratis digitale versies bij schijfjes

In Nederland heb ik dat nog nergens voorbij zien komen maar Teleread meldt dat Disney in Amerika nu het goede voorbeeld geeft bij de verkoop van hun films op fysieke media en die bundelt met digitale versies. Niet alleen voor (de wederom alleen in Amerika actieve eigen videodienst) Disney Movies Anywhere maar in het geval van Zootopia – in Nederland uitgebracht als Zootropolis – voor zo’n beetje alle videodiensten die er zijn. Bij de aankoop van de Blu-Ray van Zootopia krijg je in de VS een code waarmee je ook een digitaal exemplaar kunt downloaden via iTunes, Amazon Video, Google Play en Microsoft TV & Movies.

Waarom het niet vanzelfsprekend is voor alle films en tv series die op dvd of Blu-Ray worden uitgebracht snap ik nog steeds niet. Het aantal mensen dat twee of meer keer zal betalen voor dezelfde content zal miniem zijn terwijl het positieve effect – koop het schijfje in de winkel en kijk de film of serie op het apparaat van je keuze – ontegenzeggelijk groter zal zijn. Een argument dat ook voor uitgevers van boeken niet anders zou moeten zijn lijkt me. Maar zolang uitgevers de beren op de weg blijven plaatsen, zorgen ze er ook wel voor dat iedereen ze zal blijven zien.

JouwZoekmachine app voor kinderen (en volwassenen)

Afgelopen week kwam de gratis app van JouwZoekmachine beschikbaar in de iOS Appstore. De webversie bestond al langer en filtert de zoekresultaten op geschiktheid voor kinderen en het leesniveau. De app doet nu hetzelfde en koppelt dat met – de niet gratis – jeugdwoordenboeken Nederlands van Van Dale. Voor €1,99 per jaar kunnen kinderen lastige woorden dan opzoeken in de app. Ik moet het nog installeren op de iPad van de kinderen maar het klinkt als een uitstekende deal, zeker aangezien mijn kinderen niet bijster geïnteresseerd blijken te zijn in zoekstrategieën, relevancy ranking en daadwerkelijk lezen wat er staat voordat ze doorklikken ;)

Ziggo komt met zijn eigen videodienst

Naar het verluidt is Ziggo bezig met de voorbereidingen om een eigen online videodienst, vergelijkbaar met Netflix, te komen in samenwerking met het Britse kabelbedrijf Virgin. In het artikeltje op Emerce wordt niet gesproken over MyPrime – de bestaande online videotheek van Ziggo – maar het ligt voor de hand dat deze dienst verder uitgebouwd wordt en ook beschikbaar komt voor niet-abonnees van Ziggo.

Uitgevers in Nederland zijn voor een uitgeversrecht. Ik niet.

De Europese Commissie is 23 maart met een publieke consultatie gestart over zowel de rol van uitgevers in de ‘copyright value chain’ als de zogenaamde panorama-exceptie. Deze consultatie kan door overheden, uitgevers, auteurs, bibliotheken, providers, onderzoekers en consumenten ingevuld worden tot en met a.s. woensdag, 15 juni 2016.

De Europese Commissie overweegt een nieuw (naburig) auteursrecht te introduceren voor uitgevers zoals dat nu ook voor uitvoerende kunstenaars (artiesten die een voorstelling uitvoeren of een muzieknummer ten gehore brengen) bestaat.

Hoewel ik absoluut het belang en de rol van uitgevers niet wil bagatelliseren in het proces van beschikbaar maken van auteursrechtelijk beschermde werken, ben ik er pertinent tegen om een naburig recht toe te kennen aan uitgevers voor de handeling van het uitgeven van een boek, muziekwerk of ander werk, zowel fysiek als online. Van een uitvoerend kunstenaar of artiest kan ik me uitstekend voorstellen wat de toegevoegde waarde is die hij of zij levert (een eigen persoonlijk en unieke interpretatie van een bestaand werk) maar ik zie het toch echt niet zo met uitgevers.

De rechthebbende heeft het (auteurs)recht om zijn werk te exploiteren en kan de keuze maken om dat niet zelf te doen maar uit te besteden aan een uitgever. Net zoals jij en ik die kapotte WC zelf kunnen repareren maar dat waarschijnlijk liever overlaten aan iemand met meer expertise op dat punt. En net zoals het ridicuul is dat de loodgieter het recht zou krijgen om zijn naam op jouw WC te mogen plakken – en 20 eurocent te ontvangen bij elk bezoekje aan die WC – is het ook ridicuul dat een uitgever een naburig recht zou verwerven puur voor de handeling van het openbaar maken van andermans werken.

Dat de Europese Commissie het uberhaupt al in overweging neemt mag je gerust wijten aan een stevige lobby van uitgevers die het afgelopen jaar met lede ogen gezien hebben hoe nieuwsaggregatoren (Google News vooral) content op de sites van uitgevers ontsluiten en daarmee de verdienmodellen van de uitgevers onderuit haalden. Dat leidde al tot een stevige ruzies met Google in Spanje en Duitsland waarbij uitgevers kennelijk nu graag de wet achter zich willen hebben in het bestrijden van Google en andere sites. Ongeacht de consequenties want met zo’n uitgeversrecht ben je nog maar 1 kleine stap verwijderd van een verbod op linken naar content op platformen van uitgevers.

Als je dan ook nog bedenkt dat auteurs steeds vaker besluiten om hun werken juist niet via een traditionele uitgever uit te geven – omdat die auteurs Open Access wil of moet publiceren bijvoorbeeld – of sowieso zijn eigen auteursrecht wil uitoefenen, dan is het introduceren van een uitgeversrecht zelfs een regelrechte bedreiging voor Open Access publiceren en de vrijheid van informatie op internet.

Dat uitgevers terug willen naar de begintijden van het auteursrecht – het begon in zowel Amerika als in Europa ooit in de 18e eeuw als een uitgeversrecht waarbij auteurs volledig van uitgevers afhankelijk waren omdat zij een monopolie op de distributie hadden – is al een dramatisch signaal. Dat de Nederlandse uitgevers ervan overtuigd zijn dat hun een uitgeversrecht toekomt om hun rol te blijven uitoefenen (brief van NUV aan dhr Oettinger, Eurocommissaris voor digitale economie en samenleving, PDF) doet me alleen maar twijfelen aan het bestaansrecht van dat soort uitgevers in de 21ste eeuw. Kijk eerst eens naar de markt die in drie eeuwen lichtelijk veranderd is voordat je claimt dat je een intellectueel eigendomsrecht verdient omdat je onvoldoende in staat blijkt te zijn op te komen voor de rechten van de makers van al die werken.

Denk je, net als ik, dat een uitgeversrecht geen goed idee is? Vul dan ook voor 15 juni de EU consultatie in via youcan.fixcopyright.eu waar je ook een toelichting bij de vragen krijgt. Het is een draak van een vragenlijst maar zolang je je mening maar luid en duidelijk bij elke vraag invult telt die mening in elk geval wel mee!

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (2) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top