Tweetweekoverzicht week 37 2017: reMarkable ereader en schrijftablet, weer over de apenselfie, auteursrechtelijk beschermde tatoeages en de copyright strike tegen PewDiePie

vakblog tweetweekoverzichtIn het tweetweekoverzicht sta ik alsnog kort stil bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.
Soms omdat anderen dat al beter gedaan hebben dan ik het zou doen, soms omdat er weinig meer over te vertellen valt dan het nieuwtje zelf en soms omdat ik er ook geen blogpost van weet te maken.


reMarkable

Een digitaal notitieblok met een e-ink scherm van 10 inch dat (natuurlijk) ook als ereader kan fungeren. Toen reMarkable ruim een half jaar geleden hun gelijknamige tablet aankondigde was ik ontzettend benieuwd hoe dit ging uitpakken. Na een fase waarin ik tijdens workshops en vergaderingen aantekeningen maakte op een iPad ben ik al jaren weer terug bij mijn oude vertrouwde notitieblok en scan ik mijn handgemaakte aantekeningen na afloop in op mijn telefoon. Snel, effectief en enorm handig want OneDrive weet mijn gekrabbel ook nog doorzoekbaar te maken.

Ik ga de kans krijgen om te kijken of de reMarkable mijn notitieblok kan vervangen en of het ook handig voor mij is. Met een beetje geluk komt deze maand een exemplaar mijn kant op en natuurlijk volgt er daarna een review.

Rechtszaak over apenselfie eindigt maar zonder eindoordeel

Het lijkt erop dat de lange (lange) soap en discussie over het auteursrecht op de apenselfie voor nu geëindigd is. In 2011 reisde de Britse wildlife-fotograaf David Slater af naar Indonesië om een fotorapportage te maken over de zwarte kuifmakaken die alleen daar voorkomen. In een onbewaakt moment ging een groepje van deze apen met Slaters fototoestel spelen en maakten ze honderden foto’s. Daar zaten ook enkele goed gelukte selfies bij, gemaakt door een vrouwelijke kuifmakaak.

Na publicatie van die selfies begon een langdurige discussie over wie er nou het auteursrecht had op die foto’s. Slater? De aap? Of helemaal niemand? Daar is (belachelijk) veel over geschreven, deels omdat er dierenbeschermorganisaties waren die het ‘opnamen’ voor de rechten van de aap maar ook deels omdat er steeds meer werken komen die niet door mensen zijn gemaakt en het dan maar de vraag is wie daar zeggenschap over heeft.

Vanuit de auteursrechtwetgeving was de discussie al snel afgelopen. Wetten gelden expliciet en alleen voor mensen en dus kan een aap geen auteursrecht hebben. Maar dat was buiten de grootste Amerikaanse dierenbelangenorganisatie PETA gerekend die besloot een rechtszaak te beginnen tegen Slater en de kuifmakaak ‘vertegenwoordigde’. Ondanks het feit dat de kans dat de uitspraak in hun voordeel zou uitvallen astronomisch klein was.

De veelgeplaagde fotograaf heeft nu echter een schikking geaccepteerd en daarmee is de rechtszaak van de baan. Ik twijfel er niet aan dat PETA daar op aangestuurd heeft om te voorkomen dat een rechter een harde uitspraak zou doen en de deur voor altijd dicht zou gooien voor PETA op dit punt. Het betekent ook dat die deur dus nog niet definitief gesloten is en de discussie later weer opgepakt kan worden in een andere rechtszaak waar PETA belangen ziet om voor de rechten van dieren op te komen. Hoe onzinnig ook.

Is een geplaatste tatoeage auteursrechtelijk beschermd?

Het ontwerp van een tatoeage is beschermd, daar is geen discussie over. Maar heeft de artiest ook nog rechten op de tatoeage als die geplaatst is op de menselijke huid? En dan niet over de mens op wie de tattoo geplaatst is natuurlijk maar wel over het gebruik van die afbeelding als onderdeel van die persoon.

Er zijn diverse rechtszaken geweest in het verleden waar het over de (grenzen van het) auteursrecht ging van tatoeages maar tot een definitieve uitspraak kwam het nog nooit in Amerika. Nu speelt er echter een zaak waarbij de makers van het spel NBA2K – een vooral in Amerika waanzinnige populaire reeks basketbal games – aangeklaagd worden door de tattoo artiesten die het auteursrecht claimen op de tatoeages van geportretteerde spelers als LeBron James en Kobe Bryant. In de game zijn deze spelers met hun tattoo’s realistisch weergegeven en dat beschouwen de artiesten als een inbreuk op hun rechten.

Persoonlijk zie ik auteursrechtelijk weinig verschil tussen een ontwerp uitwerken op papier (of als afbeelding op het internet) of het uitwerken op de menselijke huid maar die tattoo wordt wel onderdeel van de persoon op wie die geplaatst is en het idee dat die persoon dan niet zelf kan bepalen dat hij of zij met die tatoeage in een game kan verschijnen, vind ik belachelijk. Ik ben dan ook oprecht benieuwd naar de uitspraak die voor 2 oktober gepland staat.

PewDiePie en de YouTube auteursrechtmeldingen

Felix ‘PewDiePie’ Kjellberg is één van de bekendste YouTubers die (bijzonder) goed verdient met zijn video’s waarin hij games speelt en er over praat. De miljoenen abonnees van zijn kanaal zijn de droom van elke marketeer en gamedeveloper die een nieuwe game wil promoten en de afgelopen jaren hebben zowel PewDiePie als gamedevelopers veel baat bij elkaar gehad.

Maar dan floept PewDiePie er een racistische opmerking uit tijdens het spelen van een game en dan wordt het ineens een stuk vervelender. Daar waar traditionele media zoals tijdschriften en tv vastzitten aan strakke en strenge afspraken voor het gebruik van andermans beeldmateriaal, is YouTube nog steeds een soort Wilde Westen op dit gebied. En welke middelen heb je dan als gamedeveloper/rechthebbende als je ineens liever niet geassocieerd wilt worden met PewDiePie?

Bij gebrek aan afspraken en contracten met PewDiePie koos Campo Santo Games – de ontwikkelaar van het spel Firewatch – ervoor om een copyright strike (DMCA melding) aan te vragen bij YouTube voor een speelsessie die PewDiePie enige tijd geleden deed met dat spel. Voor de goede orde, dat was niet de sessie en het spel waarin de racistische opmerking werd gemaakt maar de ontwikkelaar van Firewatch wenst zich volledig te distantiëren van PewDiePie en beroept zich daarom bij YouTube op hun auteursrecht om de video weg te halen.

Dat valt volledig onder het recht van Campo Santo Games maar het is wel een zorgwekkende ontwikkeling aangezien het een zeer zwaar middel is dat potentieel – bij nog twee incidenten – kan leiden tot het verwijderen van het kanaal en alle content die daar op te vinden is. Het illustreert dat in een miljardenindustrie het nu toch echt nodig is om betere afspraken te maken met YouTubers en dat die laatste groep met meer rekening dient te houden dan oproepen voor meer likes en subscribers.

En verder nog …

Triest. Op zo veel niveau’s.

Vorige week wist de muziekindustrie Youtube-mp3.com te sluiten maar dat vinden ze vanzelfsprekend niet genoeg en ze roepen YouTube dan ook op om vergelijkbare sites te blokkeren. Wat YouTube hopelijk niet gaat doen want er zijn miljoenen video’s met de focus op audio waarbij dergelijke sites eerder aanvullend werken en waarvan rechthebbenden het helemaal niet bezwaarlijk vinden dat luisteraars er mp3’s van maken.

Ik. Wil. Deze. Een ereader met een manga die ik nog wil lezen.

iTunes ondersteunt geen iBooks meer. Je zult nu ebooks in iBooks op je iApparaat moeten beheren of handig moeten worden met iCloud Drive. Volgende maand een uitgebreid artikel over alle manieren om ebooks op je iPad of iPhone te plaatsen/lezen dan maar?

Kom op mensen, niet vergeten! Je hebt nog tot 29 september om je scriptie, publicatie of initiatief te nomineren voor de Victorine van Schaickprijzen!

Daniel Ropers vertrekt bij Bol en legt in een interview met NRC een bizarre link tussen de vaste boekenprijs en leesbevordering. Oh en deelt nog een trap uit naar bibliotheken want ja, niet commercieel bezig met leesbevordering he? Ik wilde er vandaag een stukje over schrijven maar Michel Wesseling was me voor en ik heb weinig aan zijn reactie toe te voegen.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (2) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top