Tweetweekoverzicht week 42 2017: Ereaders terug van nooit weggeweest, Kobo Plus gaat exclusieve content aanbieden en nepnieuws gaat niet meer weg

vakblog tweetweekoverzicht
Elke week maak ik een tweetweekoverzicht waarin ik alsnog stil sta bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.

Ereaders zijn terug van nooit weggeweest

Het bedrijf dat de e-ink schermen maakt voor (bijna) alle ereaders heeft de hoogste omzet in vier jaar gehaald en dat vat GoodEreader.com op als een teken dat het weer goed gaat met de ereaders. En ik denk ook dat met de nieuwe aangekondigde modellen van Tolino en Kindle, naast de al bestaande Kobo modellen, het prima gaat met de ereader. Ik denk alleen niet dat het ooit echt slecht ging met de ereaders, zeker in Nederland.

Het aantal ereaders in Nederland blijft gestaag stijgen – 2,1 miljoen inmiddels – en dat zal mede te danken zijn aan het feit dat je ebooks van de bibliotheek en diverse ebookabonnementsdiensten (Bookchoice en Kobo Plus) op ereaders kunt lezen. Ereaders gaan relatief lang mee maar na drie of vier jaar zullen de meeste mensen toch wel eens een nieuw exemplaar overwegen, zeker als je eenmaal ziet dat de teksten er op ‘moderne’ ereaders toch weer een stuk beter uitzien.

Volgende maand is het 10 jaar geleden dat ik mijn eerste ereader op de kop tikte. Ik heb vele jaren moeten wachten tot ereaders echt ‘ingeburgerd’ waren maar tegenwoordig zie ik elke treinreis meerdere mensen met een ereader in hun handen en durf ik te zeggen dat ze ook niet meer weg zullen gaan.

Kobo Plus gaat nieuwe boeken exclusief aanbieden

Kobo en bol.com produceren samen met uitgevers exclusieve boekenseries van Nederlandse thrillerauteurs Linda Jansma en Willem Asman, die beschikbaar zullen zijn via Kobo en bol.com en in ebook-abonnement Kobo Plus.

Dat was de eerste regel uit het persbericht van Kobo en Bol dat vorige week verstuurd werd. Een slimme zet natuurlijk van Kobo/Bol want titels exclusief aanbieden is de allerbeste manier om jezelf te onderscheiden van de concurrenten. Het is wat muziekdiensten ook proberen te doen maar wat vooral bekend is uit de game-industrie. Playstations en Xboxen worden vooral aantrekkelijk gemaakt door de games die exclusief voor één van beide platformen uitkomen en dat hoef je Nintendo helemaal al niet uit te leggen.

Mijn aanname was sowieso al dat het bij Kobo Plus vooral zou gaan draaien om exclusiviteit. De dienst werkt exclusief en alleen op de eigen ereaders en ik vermoedde dat ze – vooral bij buitenlandse titels – zouden gaan voor exclusiviteit om titels beperkt te houden tot alleen Kobo Plus in Nederland. En wat zou ze er van weerhouden om afspraken te gaan maken om titels exclusief digitaal te gaan distribueren? Het is nu nog heel vanzelfsprekend dat titels verkocht worden in fysieke en digitale vorm maar als je nieuwe titels in opdracht laat schrijven, waarom dan niet alleen in digitale vorm en alleen via Kobo Plus?

Het persbericht meldt ook dat ‘recentelijk’ de mijlpaal van 100.000 beschikbare titels gehaald is. Raar want volgens Bol zijn er op moment van schrijven 163.283 boeken in Kobo Plus terwijl Kobo het op 183.088 titels houdt. En gaat het hoe dan ook om zulke idioot hoge aantallen dat je nooit meer toevallig tegen dat ene goede boek aan loopt. Ik wil gewoon handiger kunnen snuffelen door het aanbod van Engelstalige SF & fantasy boeken bijvoorbeeld.

Nepnieuws gaat niet meer weg

Kon je er ooit nog redelijkerwijs van uit gaan dat wat je las op internet feitelijk klopte (of minimaal dat degene die het bericht plaatste dat ter goeder trouw deed), tegenwoordig leven we met een internet waarbij iedereen alleen zijn eigen waarheid vertelt. En waar je constant rekening moet houden met het feit dat bedrijven, belangenorganisaties en ook nieuwsmedia je alleen nieuws vertellen dat hun eigen standpunten bevestigt.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Pew Research Center deed onderzoek naar de vraag of dit nepnieuws een tijdelijke ontwikkeling is of dat we er mee zullen moeten leren leven.

Hoewel er geen consensus is onder de geraadpleegden is de conclusie toch wel dat nepnieuws niet weg zal gaan. Net zoals er nepnieuws wordt geplaatst omdat het in het belang van de zender is, lezen mensen vooral het (nep)nieuws dat hun eigen meningen en standpunten bevestigt. Nepnieuws is daarmee een sociaal probleem dat zich niet laat oplossen door technologie.

Een deprimerende conclusie die helaas heel erg logisch klinkt. Hopelijk pakken journalisten, media en ook bibliothecarissen deze uitdaging op om het nieuws niet ondergeschikt te maken aan emoties maar te toetsen met feiten.

En verder nog …

“U mag enkel een digitale kopie voor thuisgebruik downloaden indien U reeds de auteursrechten voldaan hebt”, stelt Eboek.info. Eh nee. Zo werkt auteursrecht niet.
Hartstikke illegaal om links naar elders geuploade digitale stripboeken te verspreiden, stelt BREIN. Waarschijnlijk wel maar niet per se. Zo werkt auteursrecht niet.

Echt niemand die het moeten filteren van geuploade conetnt een goed idee vindt. Nou ja, BREIN waarschijnlijk wel.

Terwijl ik dit tik (op een andere pc) komt de Fall Creators Update binnen op mijn laptop. De vernieuwingen in OneDrive en in Edge zijn misschien nog wel interessant om over te schrijven.

Disney is fun voor alle kinderen. Mits alles goed geregeld is met licenties want anders sturen ze advocaten op je af.

Twitter wil sneller en beter gaan reageren op de vele incidenten waarin haatvolle, bedreigende tweets centraal staan. En komt daar met een tijdlijn omdat ze niet doorpakken. Oh en sowieso geen actie gaan nemen als de Amerikaanse president haatvolle, bedreigende en feitelijk incorrecte tweets plaatst.

Ik ben dol op prentenboeken apps maar ze zijn niet zo houdbaar als de papieren versies :(

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (3) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top