feedback ebooks

Feedback: Waarom ik meer hardcover boeken wil kunnen kopen

In de Book clinic rubriek van The Guardian werd deze week de vraag gesteld waarom er nog steeds hardcover boeken (ingebonden boeken met een harde kaft) worden uitgebracht door uitgevers in een tijd waar alles goedkoop en/of digitaal moet. Het antwoord is simpel want ze worden nog steeds goed verkocht maar ik denk dat ze juist belangrijker zijn geworden voor boekenliefhebbers die (ook) graag digitaal lezen.

Philip Jones, de editor van The Bookseller, geeft aan dat hardcover boeken nog steeds 20% van de omzet van de papieren boeken vormt (in Engeland) en gaat vooral in op de voordelen die het voor de uitgever heeft: hardcover boeken zijn groter en daarmee dus beter zichtbaar in boekwinkels. Daarnaast leveren ze ook simpelweg meer op voor een uitgever als ze verkocht worden want de marges zijn groter bij de duurdere boeken.

Leuk voor de uitgevers denk ik dan. Ik vind het echter veel interessanter om te kijken naar de redenen waarom mensen nog steeds bereid zijn om (meer) geld neer te leggen voor een gebonden boek terwijl de paperbackversie of ebookversie aanzienlijk goedkoper is.

Daar gaat Jones zelf niet op in ook al haalt hij wel een goed punt aan:

But the format’s worth is about more than just its monetary value. The hardback is a mark of quality and a demonstration of intent on behalf of the publisher: it shows booksellers and reviewers that this is a book worth paying attention to.

Dat een boek ingebonden is zegt vast iets over de kwaliteit van een boek voor boekverkopers ja maar het zegt natuurlijk precies hetzelfde voor een koper van een boek.

Hardcover, paperback, ebook

Hardbacks waren altijd de luxe en duurdere versies van titels waarvan een uitgever vermoedde/hoopte dat die commercieel heel rendabel waren. Zo rendabel dat een nieuwe titel eerst als hardback uitgebracht werd tegen een hogere prijs – die dan gekocht werd door de lezers die niet konden en wilden wachten om het te gaan lezen – en waar dan vervolgens een goedkopere paperback editie van uit werd gebracht.

Dat heet in Amerika ook een ‘mass market paperback’ want die was voor het grote publiek bedoeld. Een goedkope uitvoering die je maanden nadat een hardcover was uitgekomen bij elke boekverkoper kon vinden.

In Nederland hebben we geen ‘mass market’ maar werd en wordt de afweging om een gebonden versie uit te brengen natuurlijk wel op dezelfde basis gemaakt: is het rendabel genoeg om zo’n hardcover editie uit te brengen? In de meeste gevallen werden zowel de hardback als de paperback edities tegelijk uitgebracht.

paperbacks hardcoverToen ik zelf begon met ebooks kopen was het voor mij wel duidelijk. Ik koop tot de dag van vandaag vooral Engelstalige boeken en voor zowel qua prijs als gebruik zijn ebooks voor mij het alternatief voor de paperbacks.

Mijn kasten staan vol met (oude) paperbacks die ik jarenlang verzameld en gekocht heb. Dubbel gestapeld, vier rijtjes hoog op elke plank. Ik las ze, borg ze op en het is iedere keer weer een verrassing of ik een bepaalde titel al in de kast heb staan. Ik kan er (nog) geen afscheid van nemen omdat achter elke pocket wel een verhaal zit maar als ik morgen echt moest gaan opruimen, dan zouden ze weg kunnen. Ze zijn niet speciaal genoeg, helemaal omdat ik ze bijna allemaal opnieuw gekocht heb als ebook.

Paperbacks en ebooks zijn voor mij dus redelijk inwisselbaar. Ze mogen niet te duur zijn, ik lees ze graag maar als ik ze uitgelezen heb hoef ik er eigenlijk niets meer mee.

Luxe ebooks bestaan niet

Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen op die ‘regel’. Ik heb boeken gelezen – in paperback of ebook formaat – die ik zo mooi vond dat ik er juist wel wat mee wil na het lezen. De boeken die je een plekje wilt geven in je boekenkast, die je vast wilt kunnen houden of die je over een paar jaar weer wilt herlezen (maar dan niet in die goedkope paperback editie).

good omens hardcover

Zoals de Discworld boeken van Terry Pratchett en eigenlijk alle boeken van Neil Gaiman. Ik heb ze allemaal in paperback formaat in de kast staan, ik heb de ebook versies gekocht maar koop ook af en toe een nieuwe hardcover versie van een titel omdat ik die graag in de kast wil hebben staan.

Het boek dat ze samen geschreven hebben, Good Omens, is één van mijn favoriete boeken die ik elke paar jaar opnieuw lees en waar ik nu vijf versies van heb. Ook al heb ik (twee) ebookversies in mijn Kindle en Kobo accounts staan, ik wil dan nog steeds een luxe en speciale editie waar ik naar kan wijzen in mijn boekenkast. Luxe ebooks bestaan niet en dus ga ik met groot plezier op zoek naar een papieren boek dat ingebonden is en een nieuwe omslagafbeelding, dik papier, mooie typografie plus leeslintje heeft.

En dus moeten uitgevers deze fraaie edities ook vooral blijven uitbrengen. Niet omdat een kast vol met dikke grote hardcovers van de nieuwe Dan Brown beter in het zicht liggen bij de boekwinkel en ze er meer aan verdienen. Niet omdat een hardcover een signaal afgeeft dat uitgever en boekverkoper denken dat het daarom ook een boek is dat de moeite waard is (sorry Dan Brown maar Origin hoef ik niet als dure hardback).

Nee, er moeten meer hardcovers op de markt komen omdat lezers die zelf een prachtig boek ontdekt hebben – ongeacht waar, hoe en in welk formaat ze die gelezen hebben – een mooie luxe editie willen aanschaffen.

Vele jaren geleden is er een langlopend project geweest – de Vance Integral Edition – om alle werken van Jack Vance opnieuw te redigeren aan de hand van aantekeningen van de auteur zelf en die vervolgens in een luxe gebonden editie opnieuw uit te brengen. Die sets werden verkocht op basis van voorintekening en hoewel ik tot de dag van vandaag spijt heb dat ik niet ingetekend heb, denk ik dat het een prachtig model is voor uitgevers om speciale, luxe hardcover edities uit te brengen.

Zorg dat zo’n luxe editie zich op alle mogelijke manieren onderscheidt van de bestaande versies en verkoop ze op basis van voorintekening zodat je de financiële risico’s kunt minimaliseren en tegelijkertijd mij als koper het gevoel geeft dat ik iets bijzonders koop.

Natuurlijk zijn alle boeken bijzonder op hun eigen manier maar als je de keuze hebt uit (honderd)duizenden titels in meerdere formaten dan moet je mij in elk geval wel overtuigen dat het kopen van een papieren boek ook echt de (extra) moeite waard is. Ik wil een goedkope ebookversie kunnen kopen maar ik wil ook een mooi ingebonden exemplaar kunnen aanschaffen. Dat is mijns inziens hoe het papieren boek zich nog tientallen jaren gaat handhaven, ongeacht hoe het met de verdere digitalisering gaat aflopen.

In Feedback geef ik mijn mening over uitspraken van anderen, nieuws en ontwikkelingen zonder dat ik aan het researchen en factchecken sla. Wees het gerust met me oneens in de reacties hieronder.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (4) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2018 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top