Tweetweekoverzicht week 9 2018: Digitale krantenabonnementen, Kobo Plus is 1 jaar, nutteloze Twitter bladwijzers, online bladmuziek en Project Gutenberg blokkeert Duitsland

vakblog tweetweekoverzicht
Elke week maak ik een tweetweekoverzicht waarin ik alsnog stil sta bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.

Wat betaal je voor een digitaal krantenabonnement?

De gemiddelde prijs van een digitaal krantenabonnement in de VS is aan het dalen door onderlinge concurrentie en staat nu op $2,31 per week (of dus zo’n tien dollar per maand). Maar hoe zit dat in Nederland?

Ik maakte een kort rondje langs enkele krantensites om te kijken wat je tegenwoordig (per maand) betaalt voor een digitaal krantenabonnement.

  • NRC Handelsblad: €12,50
  • NRC.Next: €12,50 (vroeger was Next goedkoper dan Handelsblad, hm)
  • De Telegraaf: €7,99 (3 jarig abonnement) of €9,95 bij een 1 jarig abonnement)
  • Volkskrant: €11,90 (€2,75 per week keer 52 gedeeld door 12)
  • AD: €11,90 (€2,75 per week keer 52 gedeeld door 12)
  • Parool: niet vergelijkbaar want geen apart digitaal abonnement?
  • De Stentor en alle andere regionale kranten die onder de Persgroep vallen: €11,90 (€2,75 per week keer 52 gedeeld door 12)

Oftewel, met uitzondering van de Telegraaf (waar je 8 tot 10 euro per maand betaalt), betaal je voor een digitaal krantenabonnement nog steeds maandelijks rond de 12 euro. Van concurrentie is ook niet echt sprake natuurlijk want er zijn maar een paar partijen waar alle regionale en landelijke kranten onder vallen en tja, die hanteren dus ruwweg dezelfde prijzen.

Kobo Plus is jarig

Kobo Plus is nu 1 jaar oud – worden dag 1 abonnees niet eens getrakteerd, Kobo/Bol? – en dat werd gevierd met een .. persbericht. Wat inmiddels zijn er al ruim 212.000 titels beschikbaar binnen het abonnement, waarvan ruim 21.000 Nederlandse titels. Ik ben zelf vooral blij met de groei van het Engelstalige aanbod (er zit goede SF tussen) maar misschien nog wel meer met de Nederlandse kinderboeken. Er zitten inmiddels duizenden kinderboeken in Kobo Plus en dat zijn ook niet de minste titels.

Natuurlijk worden in het persbericht alleen de positieve ontwikkelingen genoemd maar ik heb ook nog wel wat verbeterpunten. Mooi natuurlijk dat het aanbod zo hard groeit maar het ontdekken van wat er allemaal te vinden is in Kobo Plus is simpelweg een grote ramp. Er is inmiddels begonnen met een mailing waarbij je op basis van eerdere zoekacties en aankopen suggesties krijgt voor andere titels maar het is onmogelijk te achterhalen wat er bijvoorbeeld de afgelopen weken is toegevoegd aan titels.

Vandaag nog ontdekte ik dat Kluitman weer twee deeltjes van de Kameleon beschikbaar heeft gemaakt (er ontbreken er nu nog vier van de zestig) maar dat komt omdat ik een paar keer per maand actief zoek naar de ontbrekende titels. Hier moet toch meer mee te doen zijn, Bol en Kobo? Titellijsten in Excelformaat beschikbaar maken zodat je makkelijk kunt zien wat er is toegevoegd (of is verwijderd want daar ben ik ook al een voorbeeld van tegengekomen).

Fijn dat je zo veel titels hebt, echt waar, maar ik hoop dat het persbericht voor het tweede jaar begint met de trotse vermelding van hoe jullie ervoor gezorgd hebben dat abonnees de (niet bestsellers) boeken ook kunnen ontdekken die ze zouden willen lezen. (PS. Wist je dat bibliothecarissen hier heel goed in zijn dus overleg vooral eens met ons).

Nutteloze bladwijzers in Twitter

Twitter was er al langere tijd mee bezig maar afgelopen week kondigden ze aan dat de bookmark functie er dan eindelijk is. In plaats van alleen maar liken van tweets kun je nu ook tweets bookmarken en bewaren zonder dat anderen (kunnen) zien dat je die tweets bewaard hebt.

Tenminste, als je de officiële iOS of Android Twitter app gebruikt of de mobiele website van Twitter.com. Daar is die functie aanwezig in het ‘delen’ menu. Gebruik je de reguliere site of Tweetdeck (ook van Twitter zelf) dan heb je die bookmark functie dus niet. Laat staan als je één van de superieure third party Twitter clients gebruikt op iOS en Android want ook dan heb je er niets aan.

Ik heb het bericht op tientallen sites voorbij zien komen zonder dat iemand in gaat op hoe onbruikbaar een nieuwe functionaliteit is als je de meerderheid van de apps en sites niet ondersteunt WAAR DE TWITTERAARS GEBRUIK VAN MAKEN. Ik gebruik Tweetdeck op de pc en Tweetbot op mijn mobiele apparaten en heb dus helemaal niets aan deze bookmarks. En ik vermoed dat ik niet de enige ben die er dus geen gebruik van gaat maken. Domme move, Twitter.

Online bladmuziek

Ik houd me af en toe bezig met het gebruik van bladmuziek in het (hoger) onderwijs – en dan vooral de auteursrechtelijke kant ervan – en weet dat het nog een heel gedoe is om dat netjes te regelen. Op dit moment streven we ook naar een betere regeling die het onderwijsgebruik een stuk makkelijker moet gaan maken.

Het is dan ook mooi en opvallend nieuws dat de grote collectie bladmuziek van de Stichting Omroep Muziek nu ook online toegankelijk is gemaakt. De collectie van zo’n 600.000 items bladmuziek is ontsloten via muziekschatten.nl en daarvan zijn inmiddels 3500 items full-text (full-note?) beschikbaar. Voor het downloaden van de scans moet je je wel registreren en 20 euro per jaar betalen maar dat zal voor de muziekliefhebber hopelijk geen groot probleem zijn. In bibliotheken verdwijnen bladmuziekcollecties helaas als sneeuw voor de zon en het is goed dat er nu een online alternatief bestaat.

(Overigens, gedownloade bladmuziek mag je nog steeds niet zo maar gebruiken in het onderwijs he? Ik zeg het maar even. Downloads zijn alleen voor eigen gebruik bedoeld.)

Project Gutenberg blokkeert downloads vanuit Duitsland na verliezen van rechtszaak

Ik heb de hele rechtszaak gemist die door een Duitse uitgever (S. Fischer Verlag) al in december 2015 was aangespannen tegen de organisatie achter Project Gutenberg. Deze uitgever eiste bij de rechter dat 18 titels van Heinrich Mann, Thomas Mann en Alfred Döblin, die full-text online staan bij Project Gutenberg, ontoegankelijk gemaakt zouden worden vanuit Duitsland.

De achterliggende redenatie hierbij was dat deze boeken in Duitsland nog niet in het publiek domein zitten (de auteurs zijn nog geen 70 jaar dood), ook al zijn ze dat wel in Amerika, waar wordt gerekend vanaf het moment van publicatie en niet vanaf het moment dat een auteur overlijdt. In de jaren 70 ging het nog om 56 jaar na publicatie en alle 18 titels zijn dus in de jaren 60 en 70 in het publiek domein gekomen.

Ondanks de pogingen van Project Gutenberg om de zaak in Amerika te laten behandelen – Gutenberg opereert en valt onder het Amerikaanse recht en heeft geen activiteiten in Duitsland – is de zaak afgewikkeld in Duitsland. Project Gutenberg vindt weliswaar dat alleen de rechthebbenden kunnen handelen namens de drie overleden auteurs (en trekt de validiteit van de claims van de Duitse uitgever in kwestie) maar heeft in het vonnis (PDF) het onderspit moeten delven. Het Hof oordeelt dat Gutenberg moet controleren of gedigitaliseerde werken ook in het land van oorsprong in het publiek domein vallen en stelt dat Gutenberg inzichtelijk moet maken hoe vaak de 18 titels in Duitsland gedownload zijn (wat Gutenberg niet bijhoudt) en de titels moet blokkeren voor Duitse gebruikers.

Gutenberg heeft een samenvatting van hun eigen argumenten online gezet waaruit ook blijkt dat ze als kleine organisatie niet in staat zijn om in Duitsland in hoger beroep te gaan. In plaats van 18 titels te blokkeren voor Duitse gebruikers hebben ze nu de gehele Project Gutenberg site geblokkeerd voor geheel Duitsland in de hoop dat er druk wordt gezet op de Duitse uitgever.

Het is een begrijpelijke actie maar wel intriest dat er over en weer met blokkades gesmeten wordt die de toegang tot auteursrechtvrije werken beperkt, puur omdat de termijnen en definitie van het publiek domein afwijken tussen twee landen. En het is extra ironisch omdat in de jaren 90 het publiek domein van Amerika op slot ging door een enorme verlenging van de termijn waardoor er pas volgend jaar weer werken in het publiek domein gaan komen die na 1923 gepubliceerd zijn.

Hoe triest is het dan dat er nu ook nog eens gesteggeld wordt over de werken die voor die draconische maatregel in het publiek domein kwamen? (de 18 werken van Mann, Mann en Döblin zijn gepubliceerd voor 1923). Vanuit het perspectief van het Duitse Hof klopt het juridisch wel maar het is helaas weer zo’n voorbeeld dat de online wereld niet zo werkt. De territoriale verschillen in auteursrechttermijnen laten zich niet handhaven online op die manier.

En verder nog …

Zouden de uitgevers fan zijn van Star Trek denk je? Raar eigenlijk want boeken zie je maar nauwelijks in die serie ;)

All we are saying is give ebooks a chance.

Ik heb er een hard hoofd in dat dit goed gaat komen. Gaat gezond verstand prevaleren of hebben we straks overal uploadfilters die moord en brand gaan gillen bij elke video of tekstcitaat?

Geen kroonboeken meer maar de voormalige ECI wil wel de grootste online boekhandel worden. Het is wel interessant dat ze een kortingsconstructie kunnen aanbieden als je vier aankopen per jaar doet (20% korting op boeken in dat geval).

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (5) Write a comment

  1. Zowel bij Bol als bij Kobo kun je ebooks beschikbaar in Kobo Plus selecteren. Door die lijst te sorteren op verschijningsdatum krijg je eerst de “nieuwste” boeken te zien…

    Reply

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2018 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top