Tweetweekoverzicht week 14 2018: Libris Literatuurprijs 2018 ebookactie deel 3, Kobo Clara HD, auteursrecht op door AI gemaakte werken en Facebook komt met nieuwe regels voor apps

vakblog tweetweekoverzicht
Elke week maak ik een tweetweekoverzicht waarin ik alsnog stil sta bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.

Libris Literatuurprijs 2018 ebookactie deel 3

Libris mailde me met de mededeling dat de zes genomineerden voor de Libris Literatuurprijs 2018 de komende zes weken hun eigen ebookactie krijgen. Een leuke manier om elke week mee te lezen en na zes weken te kijken of je het eens bent met de uiteindelijke winnaar?

  • Martin Michael Driessen – De pelikaan
  • Ilja Leonard Pfeijffer – Peachez, een romance
  • Arjen Van Veelen – Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken -> deze week voor €4,99
  • Marjolijn van Heemstra – En we noemen hem
  • Tommy Wieringa – De heilige Rita
  • Murat Isik – Wees onzichtbaar

Kobo Clara HD

Het is weer april en dat betekent – min of meer traditiegetrouw – dat Kobo op het punt staat om met een nieuw model te komen. Behalve de naam is er echter nog helemaal niets bekend en hoewel de meeste modellen van Kobo in het verleden rondom moederdag zijn uitgebracht lijkt er deze keer een embargo op te zitten die tot september duurt. Wat Kobo dus precies wanneer gaat uitbrengen is dus ook maar de vraag.

De kans is aanwezig dat het een reguliere 6 inch ereader gaat worden die de Aura moet gaan vervangen maar de Aura, Aura H2O en Aura ONE horen qua naamgeving duidelijk in één lijn en het zou raar zijn als Kobo nu ineens de Aura (Edition 2) zou gaan vervangen door een Clara. En dat geldt eveneens voor de H2O en ONE natuurlijk.

Er gaan echter geruchten dat Kobo voor een nieuw instapmodel wil gaan zorgen nu ze met de H2O en ONE de bovenkant van de markt afgedekt hebben. In Amerika concurreert de ONE met de Kindle Oasis 2 en dat gaan ze niet makkelijker maken door nog een model aan het topsegment toe te voegen. Nee, het instapmodel zou een opvolger van de Kobo Mini moeten zijn met een 5 inch scherm. De Mini kwam uit in 2012 en ik heb die lange tijd gebruikt omdat die zo handig in mijn jaszak pastte. De Mini had geen schermverlichting, was nog geen HD en zou dus met een nieuwe naam – en nu met schermverlichting en HD scherm – prima opnieuw op de markt gebracht kunnen worden voor een relatief lage prijs.

Maar we zullen nog even moeten wachten om te kijken wat Kobo daadwerkelijk gaat doen.

Auteursrecht op door AI gemaakte werken

De afgelopen jaren is er in meerdere rechtszaken veel te doen geweest over het auteursrecht op foto’s die niet door mensen gemaakt zijn. Het auteursrecht is misschien redelijk complex af en toe maar over één ding is de wetgeving wereldwijd het wel eens: alleen mensen kunnen auteursrecht hebben.

De apenselfie was een goed voorbeeld maar er zijn tientallen andere voorbeelden te bedenken. Als foto’s gemaakt (moeten) worden door mensen die de camera vasthouden om over auteursrecht te kunnen spreken, hoe zit het dan met foto’s en video’s van beveiligingscamera’s? Of nog beter, van die prachtige foto’s die automatisch door drones gemaakt worden? Heb je als eigenaar van een drone auteursrecht op foto’s die door de drone gemaakt zijn als die tijdens een vlucht automatisch duizenden foto’s maakt? En wat als je ze als eigenaar handmatig maakt zodra je op je telefoon ziet dat de drone een mooi uitzicht heeft?

Maar ook de ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie gaan steeds verder. Is er sprake van auteursrecht op foto’s maar ook andere werken die door AI gemaakt worden? Kan iemand auteursrecht claimen op een verhaal dat de AsiBot (alleen) heeft geschreven bijvoorbeeld?

De wet zou zeggen dat deze werken niet auteursrechtelijk beschermd (kunnen) zijn en dus in het publieke domein vallen, vrij om door iedereen gebruikt te worden. Maar je kunt er op wachten natuurlijk dat er voorstellen tot wetswijzigingen worden ingediend op het moment dat commerciële belangen een rol gaan spelen. Als de nieuwe Disneyfilm door een AI in elkaar wordt gezet bijv. Of als een AI een bestseller roman weet te schrijven.

Recentelijk las ik het korte verhaal The Plagiarist van Hugh Howey waarbij de mensheid hele werelden simuleerden in een virtuele werkelijkheid. De werken die door de virtuele auteurs gemaakt werden, werden gekopieerd en in de ‘echte’ wereld uitgebracht. Daar kun je als geïnteresseerde in auteursrecht wel even over piekeren.

Hoe dan ook, de komende jaren gaan we hier ongetwijfeld meer over horen.

Facebook scherpt de regels voor toegang tot data aan

Facebook heeft een behoorlijke deuk in de toch al niet geweldige reputatie opgelopen door het hele gedoe met het lekken van gegevens van tientallen miljoenen gebruikers. Maar eerlijk is eerlijk, de wijzigingen die Facebook aanbrengt om dit soort incidenten te voorkomen in de toekomst zijn best imponerend. Apps krijgen minder toegang tot data op Facebook en kunnen dat ook uberhaupt niet meer doen als gebruikers de app 3 maanden niet gebruikt hebben. Facebook verwijdert sneller gegevens en geeft gebruikers meer inzage in de apps die ze gebruiken.

Dit had vanaf dag 1 al zo moeten zijn natuurlijk maar desalniettemin nog steeds een goede stap.

En verder nog …

Zelfs bij games moet je kritisch blijven :)

Hoe lang is er nog een papieren krant? En is dat interessanter dan de vraag hoe lang er uberhaupt nog kranten zullen bestaan?

De zoekmachine waarmee je kon kijken of jouw account en wachtwoord buit zijn gemaakt in eerdere (massale) datalekken kwam enkele weken geleden online, verdween weer prompt maar is nu weer terug.

Twitter kondigde vorig jaar een aanpassing van de API aan die in juni van dit jaar in werking zou moeten treden. Ontwikkelaars van apps van derden kregen echter nog geen toegang tot de testversie en dat zou betekenen dat al deze apps (zoals Tweetbot voor iOS, Talon voor Android en Twitterific voor o.a. Mac) minder functioneel zouden worden. Na een openbare klacht door de ontwikkelaars besloot Twitter de lancering van deze API uit te stellen …

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (2) Write a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2018 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top