Tweetweekoverzicht week 30 2019: Vak(antie)blog, Amazon Publishing, betalen voor Spotify/YouTube en Macmillan maakt Amerikaanse bibliotheken boos

Elke week maak ik een tweetweekoverzicht waarin ik alsnog stil sta bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.

Heb ik iets gemist? Of ben je wat interessants tegen gekomen? Stuur me dan een mail of tweet en dan neem ik het op in het (volgende) tweetweekoverzicht.

Vak(antie)blog: wegens hitte en vakantie op een laag pitje

Misschien dat het je opgevallen was dat het wel heel rustig is op Vakblog de afgelopen weken. En dat ik ook op Twitter minder actief ben. Eigenlijk de afgelopen maanden zelfs.

Dat heeft met persoonlijke omstandigheden te maken – ik weet het, lekker vaag – waardoor ik minder energie en prioriteit in blogs en tweets heb kunnen (willen) steken. Inmiddels heb ik ook nog eens vakantie en merk ik dat ik simpelweg niet, zoals de afgelopen 12 jaar wel het geval was, de rust en zin heb om lekker door te bloggen. De hitte helpt overigens ook niet mee want mijn zolderwerkkamer – waar ik graag schrijf – is net een oven.

En dus heb ik besloten om, voor het eerst eigenlijk, mijn blog op een laag pitje te zetten deze zomer. Concreet betekent dat ook de komende drie weken hier weinig zal gaan gebeuren. De tweetweekoverzichten blijf ik doen omdat ik wel een beetje het nieuws wil bijhouden maar verder ga je geen nieuwe blogs aantreffen.

Ik ga eind augustus/begin september “gewoon” weer verder met bloggen want ik heb ideeën genoeg en kan toch niet stoppen met schrijven, al zou ik het willen :) Met een beetje geluk zorgt de pauze er ook voor dat ik weer met extra energie het bloggen opstart.

Dean Koontz gaat naar Amazon Publishing

Het bovenstaande bericht viel me vooral op omdat het om Dean Koontz gaat. Ik ben al 30 jaar groot fan van die man en heb de meeste van zijn (vele) tientallen boeken gelezen. Dat was echter het nieuws niet want Koontz stapt na ruim 20 jaar over van uitgever: van de traditionele uitgever Bantam die 45 titels van hem uitgaf naar Thomas & Mercer, een imprint van Amazon Publishing.

Amazon Publishing is, zoals je zou verwachten, bepaald geen traditionele uitgever. Niet in de zin dat alle titels digitaal zijn of dat ze alleen maar via Amazon verkrijgbaar zijn maar wel in de zin dat door hun gepubliceerde boeken in zo veel mogelijk vormen via zo veel mogelijk kanalen verspreid en verkocht worden. Koontz voert ook zijn eerdere positieve ervaringen aan met audioboekbedrijven en Amazon Original Stories – waar vorig jaar een kort verhaal van hem verscheen in de Kindle in Motion reeks – als reden voor de overstap. Ook 74-jarige auteurs zijn er kennelijk van overtuigd dat je open moet staan voor andere uitgevers als je wilt dat je boeken in zoveel mogelijk vormen op zoveel mogelijk manieren bij lezers terecht komen.

Ik ben vooral benieuwd wat de impact (en of die impact er) gaat zijn bij andere auteurs en uitgevers. De overstap van een bestseller auteur naar Amazon Publishing is in elk geval wel een boeiend signaal dat afgegeven wordt.

Hoe dan ook, ik kan me verheugen op nog vijf nieuwe titels die bij Amazon Publishing gaan verschijnen van 1 van mijn favoriete auteurs. Als fijn zoethoudertje komt in november een verzameling korte verhalen uit bij Amazon Original Stories in Kindle-only formaat.

Hoe krijg je betalende Spotify en YouTube gebruikers?

Wat is de volgende stap als rechthebbenden het voor elkaar krijgen om alle sites te laten blokkeren waar je gratis/illegaal muziek kunt downloaden en luisteren? In Italië blijkt het rücksichtslos blokkeren van sites in elk geval het effect te hebben dat de Italianen weinig opties meer hebben om naar gratis/illegale muziek te luisteren.

En dus verschuift de focus nu naar maatregelen om mensen te “stimuleren” om een betaald abonnement te nemen op Spotify en YouTube aangezien de gratis versies rechthebbenden ook (te?) weinig oplevert.

Hoewel TorrentFreak een wat somber beeld schetst van ‘opgejaagde’ consumenten die langzaam maar zeker gedwongen worden om te betalen denk ik dat zowel Spotify als YouTube nou net de voorbeelden zijn van hoe het mes aan twee kanten snijdt. Beide hebben abonnementsvormen die zowel individueel als voor gezinnen prima betaalbaar zijn, een gigantisch aanbod hebben en die zo veel gebruiksvriendelijker zijn dan het illegaal downloaden van muziek. Er zal altijd een categorie blijven die niet wil betalen voor muziek (of films of boeken) maar zolang het legale alternatief laagdrempelig en gebruiksvriendelijk is moet die kleine categorie niet de norm worden.

Macmillan maakt Amerikaanse bibliotheken boos

Na vorig jaar al “geëexperimenteerd” te hebben met embargo’s voor bibliotheken om ebookversies van hun titels te *mogen* aanschaffen en uitlenen, ging uitgever Macmillan afgelopen week nog een stapje verder.

De uitgever kondigde aan dat bibliotheken vanaf nu nog maar 1 exemplaar van een nieuwe titel mogen aanschaffen om uit te lenen gedurende de eerste 8 weken dat een titel verkocht wordt. Pas daarna verkoopt de uitgever nieuwe exemplaren aan Amerikaanse bibliotheken (die dan vervolgens maximaal 2 jaar uitgeleend mogen worden op basis van one copy, one user voordat ze een nieuw exemplaar mogen/moeten kopen).

Dit model schoot de Amerikaanse bibliotheekorganisatie ALA – en een groot aantal bibliotheken – in het verkeerde keelgat aangezien dit neerkomt op een embargo van 8 weken waarin titels niet aangeboden kunnen worden door bibliotheken aan hun gebruikers. Geen enkele bibliotheek gaat immers dat ene exemplaar beschikbaar maken om vervolgens tientallen of honderden reserveringen over zich af te roepen die pas na meerdere maanden vervuld kunnen worden.

De ALA roept Macmillan op om dit model terug te trekken maar ik vermoed dat de uitgever de conclusie getrokken heeft dat de beschikbaarheid van de digitale titel hun verkopen in de eerste maanden schaadt. In tegenstelling tot de fysieke titels worden er veel meer digitale exemplaren aangeschaft door bibliotheken – vaak op basis van het aantal openstaande reserveringen – en Macmillan ziet dit overduidelijk als een bedreiging voor hun exploitatie van nieuwe titels.

Het is een situatie die niet te vergelijken is met die in Nederland – waar we gelukkig niet te maken hebben met dat one copy, one user model maar waar *lange* embargo’s op nieuwe titels daarom ook regel zijn en niet de uitzondering – maar het raakt dezelfde verhouding tussen uitgevers en bibliotheken. Ook in Nederland willen uitgevers niet hun titels vanaf dag 1 beschikbaar maken via bibliotheken omdat ze dit als derving van verkopen zien en, eerlijk is eerlijk, heel raar is dat argument natuurlijk niet vanuit de uitgever bezien.

Met het Nederlandse model in het achterhoofd zou ik zelf een embargo van 6 maanden heel redelijk vinden hier en denk ik dat de Amerikanen met 2 maanden nog een goede deal hebben eigenlijk. Al snap ik best dat ze dat zelf helemaal niet zo zien natuurlijk.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comment (1) Write a comment

  1. Beste Raymond,

    Ik wens je een deugddoende, rustgevende en inspirerende vakantie en kijk al uit naar je latere (zoals altijd interessante) blogs.
    Groetjes,
    Nadine

    Reply

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top