Tweetweekoverzicht week 31 2019: Kobo Plus groeit, samplen mag alleen met toestemming en Katy Perry vs rapper Flame

Elke week maak ik een tweetweekoverzicht waarin ik alsnog stil sta bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.

Heb ik iets gemist? Of ben je wat interessants tegen gekomen? Stuur me dan een mail of tweet en dan neem ik het op in het (volgende) tweetweekoverzicht.

Kobo Plus groeit

Het gaat – volgens de persberichten die ik de afgelopen week kreeg – goed met Kobo Plus. De Bol.com Leesmonitor, een driemaandelijkse rapportage van de door hun zelf gesignaleerde trends, meldt:

  • dat romantische fictie het meest gelezen genre is in het tweede kwartaal van 2019. 
  • dat het aantal abonnees van Kobo Plus voor onbeperkt lezen en luisteren dit kwartaal weer gestegen is;
  • dat Nederlandse boekenlezers overwegend vaker vrouw zijn – zowel onder print als onder digitale lezers is 62% vrouw en 38% man.
  • dat de grootste leeftijdsgroep die leest in print 30-49 jaar is en bij digitaal is dit 40-49 jaar

Daarnaast is het totale aanbod van ebooks en luisterboeken nu boven de 300.000 titels gekomen in Kobo Plus en heeft Bol/Kobo de eerste vier titels van de Will Trent reeks van Karin Slaughter weten toe te voegen.

Samplen mag alleen met toestemming

Samples zijn hele korte, herkenbare, stukjes uit bestaande muzieknummers die verwerkt worden in nieuwe muzieknummers, vaak als onderdeel van de beat of een terugkerend refrein. Het wordt veel gebruikt maar het is ook bijzonder lastig om te voorkomen dat een zelf bedacht stukje heel veel lijkt op een stukje dat al eerder door een ander is gebruikt.

Zo ook in het geval van Kraftwerk die al maar liefst twintig jaar rechtszaken voert tegen de producenten van het popliedje Nur Mir. Volgens de leden van de Duitse groep wordt een stukje van 2 seconden uit hun nummer Metall auf Metall zonder toestemming gebruikt in het nummer Nur Mir van Sabrina Setlur. Na al die jaren heeft de zaak het Europese Hof van Justitie bereikt die Kraftwerk nu, voor een deel, gelijk gegeven.

Het Hof oordeelt dat ook voor samples toestemming gegeven moet worden door de rechthebbende(n) tenzij het zo aangepast wordt dat het origineel onherkenbaar is. Iets dat feitelijk hetzelfde is voor alle auteursrechtelijk beschermde werken.

Ik heb de volledige uitspraak nog niet gelezen maar het start een nieuw hoofdstuk in het toch al dikke boek van rechthebbenden die musici aanklagen omdat er iets herkenbaars van hun eigen nummers te horen is in de wereldhit van nu. Als zelfs al stukjes van 2 seconden mogelijk beschermd zijn dan gaat het de deur openen voor flink wat nieuwe rechtszaken vrees ik. Zoals die van …

Katy Perry vs rapper Flame

Afgelopen week oordeelde een jury, na een proces van een week, dat het nummer Dark Horse van Katy Perry te veel lijkt op een nummer Joyful Noise van rapper Flame. Marcus Tyrone Gray, die de artiestennaam Flame gebruikt beweerde dat Katy Perry het instrumentele stuk en ritme uit zijn 2008 nummer heeft gebruikt voor haar eigen nummer dat in 2013 de hitlijsten aanvoerde.

De rechtszaak kwam feitelijk neer op het overtuigen van de jury dat het nummer Joyful Noise bekend genoeg was zodat Perry het had kunnen kennen en die jury vond de gelijkenis groot genoeg om Perry te veroordelen en haar 3 miljoen dollar te laten betalen. Waar tegen in hoger beroep wordt gegaan overigens.

Nou heb ik beide nummers na elkaar beluisterd en behalve dat ik hoofdpijn krijg van dat gepiep in Joyful Noise kan ik toch niet zeggen dat ik het idee heb dat er ook maar iets uit Dark Horse is overgenomen van dat oudere nummer. Ja, OK. Sommige tonen zijn hetzelfde maar ik durf te wedden dat ik tientallen muzieknummers kan vinden waar dezelfde tonen in zitten want zoveel variatie bestaat er nou ook weer niet. Ik blijf het toch schemerig vinden als relatief onbekende artiesten ineens succesvolle bekende artiesten gaan aanklagen voor het gebruik van een stukje melodie dat lijkt op wat zij ooit gebruikt hebben. En daar een miljoenenvergoeding voor eisen …

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comment (1) Write a comment

  1. Tja, uiteindelijk zal auteursrecht maximalisatie de creativiteit smoren, omdat het te riskant wordt nog iets uit te brengen voor partijen buiten de gevestigde orde. Hoewel je geen inbreuk maakt als je onafhankelijk van een ander op het zelfde uitkomt, is de kans daarop met samples van een paar seconden een stuk groter dan bij hele liedjes.

    Deze uitspraak is een slechte ontwikkeling, die de oorspronkelijke doelstellingen van het auteursrecht ondermijnt.

    Reply

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top