Tweetweekoverzicht week 33 2019: Waarom YouTube zo populair is, Storytel groeit, Audible breidt Originals uit en een artikel over keurige boekendieven

Elke week maak ik een tweetweekoverzicht waarin ik alsnog stil sta bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.

Heb ik iets gemist? Of ben je wat interessants tegen gekomen? Stuur me dan een mail of tweet en dan neem ik het op in het (volgende) tweetweekoverzicht.

YouTube is populair

Er stond een interessante beschouwing in de Washington Post – sorry voor de schermen waar je allemaal langs moet klikken – over waarom YouTube de populairste site is om naar muziek te luisteren. Het komt, in het kort, neer op de aanwezige bootlegs, live optredens, interviews die je nooit aantreft bij Spotify of Apple Music omdat gebruikers die zelf kunnen uploaden.

En YouTube is natuurlijk niet alleen muziek maar ook de plek waar je oneindig veel andere video’s aantreft maar waar je wel constant in aanraking komt met die muziekvideo’s. Het is ook niet voor niets dat YouTube Premium bestaat (een abonnement waar je behalve de vrijwaring van reclames ook de Music dienst bij krijgt die naadloos geïntegreerd is) en dat YouTube prima weet hoe ze gebruikers op hun site kunnen houden.

Tussen de muziek, tech en gamevideo’s door zit ik tegenwoordig ook makkelijk elke dag een uur (of langer) op YouTube en heb ik vorige maand mijn Spotify abonnement vervangen door YouTube Premium. Ik ben na al die jaren kennelijk nu toch aangestoken ;-)

Storytel groeit naar 1 miljoen abonnees

Er zijn geen gegevens over hoe Storytel het in Nederland doet – al zie ik met enige regelmaat de tv reclames voorbij komen – maar wereldwijd doen ze het in elk geval goed. Het Zweedse bedrijf is op dit moment actief in 17 landen en heeft de mijlpaal van 1 miljoen abonnees bereikt.

Ik betwijfel of ebooks hier een significante rol in spelen maar het is zonder twijfel zo dat mensen een abonnementsdienst voor audioboeken veel prettiger vinden dan losse titels aan te moeten schaffen. Zowel qua kosten is dat veel logischer – voor de prijs van 2 of 3 audioboeken heb je een jaarabonnement waarmee je onbeperkt kunt luisteren – maar ook qua gemak natuurlijk. Niks geen heisa om mp3’s te downloaden en op je telefoon te zetten (of de app van de specifieke leverancier te gebruiken).

Ik ben er van overtuigd dat ebooks (ruim 10 jaar geleden) ook met abonnementsdiensten in de markt gezet hadden moeten worden maar daar was evident de tijd niet rijp voor destijds. Goed om te zien dat het met audioboeken wel een succes kan zijn zonder dat bijvoorbeeld bestsellertitels hoeven te ontbreken.

Audible breidt Originals uit

Het is niet alleen Storytel die vooruit kijkt. Ook Audible, wat vooral groot is in de landen waar Amazon ook groot en actief is, draait al heel wat jaren mee met audioboeken. Het is eveneens een abonnementsdienst – al werkt het model iets anders – en richt zich naast de grote en bekende titels vooral op de exclusieve titels die alleen via Audible te beluisteren zijn.

Dat doen ze ook al heel wat jaren door afspraken met uitgevers voor specifieke titels te maken maar de laatste maanden geven ze vol gas door samenwerkingsovereenkomsten met steeds meer partijen te maken. In het Audibe Originals programma zijn al lang niet alleen maar audioboeken opgenomen maar worden hoorspelen, comedies en andere vormen van audiocontent exclusief gemaakt voor en door Audible.

Ik moet zeggen, ik was al groot fan (en gebruiker) van Audible maar dit maakt het allemaal nog leuker :)

Keurige boekendieven

Een paar weken geleden was journalist Emma Curvers op zoek naar mensen met kennis over en ervaring met ebooks. Nou dat heb ik wel durf ik te zeggen en dus leverde ik wat input voor het artikel waar ze mee bezig was voor de Volkskrant.

Dat artikel stond gisteren in de krant en online en leverde al boeiende gesprekken op via Twitter omdat het, denk ik, herkenbaar is voor iedereen met een ereader. Of een mening hierover heeft aangezien Twitter daar ook vol mee zit ;-)

Het toeval wil dat mijn eigen artikel over piraterij van fysieke en digitale boeken in het volgende nummer van IP zal verschijnen – het was al geschreven voordat ik met Emma sprak – dus dat sluit mooi aan denk ik.

En verder nog …

Gestolen wachtwoorden (waar je lijsten met duizenden van vindt op internet) worden vooral gebruikt om illegaal in te loggen op streaming diensten. Dus wie weet ben je niet de enige die Netflix kijkt op jouw account.

YouTube maakt het onmogelijk voor rechthebbenden om handmatig claims in te dienen als er korte muziekfragmenten te horen zijn in video’s. Met deze claims konden rechthebbenden de inkomsten claimen van de video en gingen die dus niet meer naar de maker van de video’s.

Dat klinkt als een mooie stap vooruit en dat is het zeker voor al die video’s waar je letterlijk een paar seconden muziek op de (verre) achtergrond hoort natuurlijk. Het is dus echter niet zo dat rechthebbenden buiten spel worden gezet want het volledig blokkeren van de video en het blokkeren van alle inkomsten voor die video behoren nog steeds tot de mogelijkheden. Oftewel, de kans is groot dat er veel meer video’s geblokkeerd gaan worden onder het mom van ‘als ik er niks aan kan verdienen, dan mag niemand er wat aan verdienen. Of zelfs maar zien’.

Over rechthebbenden en blokkeren van video’s gesproken: Nintendo is ongeveer de koning van het beschermen van de eigen IP’s en blijft video’s (laten) weghalen waarin hun games en de muziek worden aangeprezen en bejubeld. Het valt niet mee om Nintendo fan te zijn vrees ik.

#

Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs en bibliotheken blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog. In 2013 won hij de Victorine van Schaickprijs voor zijn blog.

Comments (3) Write a comment

  1. Inderdaad goed stuk in De Volkskrant!
    Ik hoor zelf ook tot die dieven…
    Aan de andere kant, dat begon toen ik zag wat een e-book moest kosten en onder welke voorwaarden ik die “mocht”aanschaffen…
    Ik wordt daar dan erg rebels van en krijg neiging om erg onvriendelijke dingen te gaan doen en roepen.
    Als je dan ook nog ziet hoe de boekenmarkt is dichtgetimmerd en je dan ook nog niets mag zeggen over kartels…
    Groet,

    Wim

    Reply

  2. Blijft interessant wat er gebeurt met digitale boeken. Ik maak zelf enthousiast gebruik van mij e-reader. Wat een genot! Daarbij heb ik heel wat titels ontvangen van anderen of (vooral) gedownload via de bibliotheek app. Die staan nu allemaal permanent op mijn computer of e-reader. Slechts zo’n 10% heb ik zelf gekocht… In mijn geval betekent dat overigens wel dat ik beduidend meer titels ben gaan kopen dan vroeger! Toen leende ik boeken vooral in de bibliotheek of van vrienden/familie, kocht ik ze in een tweede hands winkel (waar schrijver en uitgever dan helemaal niets meer aan verdienen) of kreeg ze voor verjaardag of andere gelegenheid (waar dan natuurlijk wel aan werd verdiend).

    Dus hoe vreemd het ook mag klinken, ondanks het vele ‘illegaal verkrijgen’ ben ik beduidend meer gaan kopen! Een deel van mijn e-book-collectie betreft overigens een ‘duplicaat’ van een eerder aangeschaft of gekregen papieren exemplaar, waarvan ik het niet passend vind dat ik er opnieuw voor zou moeten betalen.

    Anders dan vroeger, lees ik nu veel minder van de titels die ik in huis heb. Een groot deel van mijn (grotendeels ‘gratis’ verkregen) ebooks had ik dus vroeger absoluut nooit aangeschaft. Dus of uitgever en schrijver daar nou zoveel aan mislopen, vraag ik me ten zeerste af. Sterker nog, ik ontdek nu makkelijker (voor mij) nieuwe schrijvers, waar ik dan vervolgens alle andere ebooks van aanschaf!

    Om misverstanden te voorkomen: het delen met grote groepen (zoals via facebook) lijkt me absoluut geen goede zaak, maar een e-book waar ik enthousiast over ben delen met een of twee anderen, verschilt niet zo sterk van het uitlenen of doorgeven van vroeger en draagt bovendien bij aan het verhogen van de bekendheid van een bepaalde schrijver.

    Lastig in de markt is natuurlijk om te monitoren hoeveel er daadwerkelijk door consumenten aan boeken gelezen wordt. Hoe ontwikkelt het boekleesgedrag zich in een tijd waarin het aanbod aan media zo gigantisch groot is geworden? Gaat het bij gedaalde inkomsten dus daadwerkelijk om verminderde verkoop door het (grootschalig) delen van e-books? Benieuwd of we daar ooit een sluitend antwoord op te horen gaan krijgen!

    Reply

  3. over Storytel: Ik ben enthousiast gebruiker maar denk niet dat ze veel op me verdienen aangezien ik ongeveer een boek per week luister en ze een vast bedrag krijgen. Weet jij hoe de afspraken met publishers gaan?

    Reply

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2006- 2019 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top