Tweetweekoverzicht week 18 2018: Lekkende data, VakantieBieb 2018, YouTube Copyright Match en de toekomst van het uitlenen van ebooks

vakblog tweetweekoverzicht
Elke week maak ik een tweetweekoverzicht waarin ik alsnog stil sta bij nieuws en interessante ontwikkelingen waar ik wel over getwitterd heb maar waar ik (nog) geen blogpost aan heb gewijd.

Lekkende data

Eind deze maand gaat de AVG dan toch echt in werking treden. Als het goed is hebben jullie ook allemaal een berg mailtjes gekregen van elke webdienst waar je een account hebt met de aankondiging van nieuwe privacyvoorwaarden? Ook zie je dat bedrijven nu voorzichtiger communiceren over (potentiële) datalekken. Zoals (het relatief onschuldige voorval) bij Studystore en natuurlijk het veel grotere gevalletje oeps bij Twitter.

En hoewel ik niet denk dat die wachtwoorden gelekt zijn kan het zeker geen kwaad om je Twitter wachtwoord preventief te wijzigen en de apps na te lopen die je de afgelopen jaren allemaal toegang hebt verleend. Dat waren er bijna 50 in mijn geval en ik heb de helft weg kunnen doen.

VakantieBieb 2018

De VakantieBieb komt er aan – met een site die onderdeel uitmaakt van onlinebibliotheek.nl zie ik – en zal dit jaar een maandje later beginnen omdat mensen het verwarrend vonden dat de kinderboeken vanaf 1 juni al beschikbaar waren. Of zoiets. Hoe dan ook, ook dit jaar zijn er weer tientallen boeken (titellijst pdf) gratis te lezen via de VakantieBieb app van 1 juli t/m 31 augustus. Nieuw is dat er ook een aantal titels te beluisteren zijn als onderdeel van de LuisterBieb app.

YouTube ContentID voor iedere maker?

Plagiarism Today meldt dat er een test loopt van YouTube waarbij geuploade video’s automatisch ‘bewaakt’ worden door een systeem dat lijkt op ContentID, het controlesysteem waar YouTube al jaren mee werkt. ContentID is niet publiek toegankelijk – YouTube voegt daar zelf de videocontent van muziek-, film- en tvmaatschappijen aan toe – en er was tot nu toe geen enkele manier om je eigen video’s en muziek te beschermen op YouTube.

Copyright Match moet hier verandering in gaan aanbrengen en het werkt op een vergelijkbare manier. Geuploade video en muziek wordt aan een database toegevoegd en als anderen datzelfde werk (of een deel ervan) uploaden naar hun eigen kanaal dan krijgt de oorspronkelijke maker/uploader de gelegenheid om contact op te nemen met het kanaal of om YouTube te verzoeken de video offline te halen. Of de maker kan er voor kiezen om niets te doen.

En dat is ook meteen het grote verschil met ContentID dat geheel geautomatiseerd reageert op (potentiële) inbreuken en waar je niet mee in discussie kunt gaan. Die ruimte is er dus wel bij Copyright Match en als je het mij vraagt is dat ook een veel betere manier om met je auteursrecht om te gaan. Auteursrechtkwesties zijn namelijk maar zelden zo zwart-wit als rechthebbenden denken.

Over de toekomst van het uitlenen van ebooks

Al ruim anderhalf jaar – sinds de uitspraak van het Europese Hof dat het uitlenen van ebooks onder strikte voorwaarden mogelijk is – wordt er gekeken hoe de toekomst van het uitlenen van ebooks er uit moet zien in Nederland. Wordt er verder gegaan met het huidige one copy, multiple use model op basis van overeenkomsten met uitgevers? Of toch het one copy, one use model gebruiken voor de titels waar uitgevers geen afspraken over willen maken en vervolgens leenvergoedingen aan de auteurs gaan betalen. Of wordt het een mix?

Alle betrokken partijen zijn in gesprek maar er lijkt nu gewerkt te worden aan een convenant tussen al die partijen om een gemengd model af te spreken waar zowel de bibliotheek (en dus de leners) blij van worden maar waar ook auteurs en uitgevers samen de vruchten plukken van hun werk.

[…] de strekking van het convenant is dat zoveel mogelijk Nederlandstalige, in Nederland uitgegeven titels zo snel mogelijk (termijn nog nader te bepalen) beschikbaar komen voor de digitale openbare bibliotheek, dat de vergoeding op 50/50-basis wordt verdeeld over uitgevers en auteurs en dat de uitbetaling aan de auteurs verloopt via Lira.

Meer partijen die betaald moeten worden plus het leveren van recentere titels betekenen dat de vergoeding die nu wordt betaald voor het mogen uitlenen omhoog zal moeten gaan en daarvoor wordt nu eerst bekostiging gezocht.  Hopelijk wordt dat gevonden want het klinkt – met afstand – als de ideale manier om ebooks beschikbaar te maken via de bibliotheek.

En verder nog…

Amazon heeft een goed idee te pakken vind ik. Zo jammer dat we dit soort dingen niet in Nederland hebben.

Facebook laat je zien door wie je allemaal gevolgd wordt. Het is alleen paranoia als ze niet achter je aan zitten he?

Open access als onderbouwing voor uitgevers om naar de beurs te (kunnen) gaan. Dat voelt raar.

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het een hele eer vind om in het webarchief van de KB opgenomen te worden. Had ik nou vorig jaar maar de Stentor gebeld :)

Als je de domeinen niet kunt blokkeren, dan ga je achter de beveiligingscertificaten van Sci-Hub aan.

#

feedback ebooks

Feedback: Zijn audioboeken de nieuwe ebooks?

Voor zover ik weet zijn er geen cijfers bekend over de Nederlandse audioboekenmarkt maar in The Guardian was vorige maand te lezen dat het uitstekend gaat met audioboeken in de UK. Een verdubbeling in de verkoop van de afgelopen vijf jaar en audioboeken vormen in 2018 inmiddels 5% van alle Britse boekaankopen. Luisteren we liever naar een boek in plaats van dat we ze lezen? Zijn audioboeken qua niche en marktaandeel de nieuwe ebooks geworden?

Ik weet niet precies hoe lang het geleden is maar het zal zo rond 2004 zijn geweest denk ik. Ik had een jaar daarvoor een mp3 speler (zo’n piepkleine van Creative, de MuVo) gekocht omdat ik elke dag meerdere uren onderweg was van huis naar werk. Op een gegeven moment had ik alle muziek al 200 keer voorbij horen komen en wilde ik eens naar wat anders luisteren.

Ik vroeg me af of er ook audioboeken verkrijgbaar waren zodat ik naar een fijn verhaal kon luisteren terwijl ik onderweg was. De precieze details weet ik niet meer maar ik herinner me vooral dat ik teleurgesteld was in het aanbod. Luisterboeken waren er wel in Nederland maar dat was vooral het domein van de Blindenbibliotheek (heette dat al Dedicon toen?) en hoewel je sommige titels op CD kon kopen – en lenen in de bieb – was dat bepaald niet het aanbod wat ik zocht.

Helemaal al niet omdat ik vooral Engelstalige SF en detectives zocht en daar ook weinig aanbod in leek te zijn. Uiteindelijk vond ik de Doctor Who audioverhalen van Big Finish en heb ik me letterlijk jaren vermaakt met de briljante delen uit de serie met de Achtste Doctor. Ik heb er een blijvende affectie voor (de stem van) Paul McGann aan overgehouden.

Overigens vind je alle Big Finish ‘audiodramas’ die ik toen luisterde – inclusief degene met de 8ste Doctor die begint bij deel 16 – tegenwoordig terug op Spotify en kan ik je die dus van harte aanbevelen als je elke dag een uurtje of twee te doden hebt.

Maar goed, dat was toen. Anno 2018 is er veel veranderd als het gaat om audioboeken. De bibliotheek heeft zijn eigen LuisterBieb app, abonnementsdienst Storytel biedt al enkele jaren een uitgebreid aanbod van titels voor een vast bedrag per maand en als je liever losse titels aanschaft dan is Luisterrijk al vele jaren de beste bestemming. Er zijn 3400 Nederlandstalige titels beschikbaar (bron) en Storytel pronkt inmiddels met ruim 60.000 (vooral Engelstalige) titels.

Of die ook veel geluisterd en gekocht worden weet ik niet – er zijn geen NL cijfers van bekend voor zover ik weet – maar in de UK gaat het prima met de audioboeken kennelijk. Uit de Nielsen Bookscan blijkt dat: “Sales have doubled in the past five years, with commuters and men aged 25 to 44 accounting for the bulk of purchases.”

While UK consumers bought 3% fewer books last year than 2016 overall across all print and digital formats, audiobook purchases rose both in volume by 12% and value by 15%, with purchases in this format nearly doubling since 2012. Audiobook purchases now account for 5% of consumer book spending in the UK, and 7% of fiction sales by value, Nielsen said.

Hoezo net als ebooks?

Ook al kun je audioboeken niet één op één vergelijken met ebooks, ik zie wel degelijk overeenkomsten. Toen ik in 2007 boeken zocht voor mijn eerste echte ereader moest ik eveneens terugdenken aan mijn zoektocht naar luisterboeken voor mijn mp3 speler enkele jaren daarvoor. Er was bijna geen Nederlandstalig (legaal) aanbod van ebooks en de paar Engelstalige webshops waren ook alleen maar gevuld met enkele recente titels van een paar uitgevers die het experiment wel aan durfden te gaan. EPUB was nog geen standaard in die tijd en Amazon moest nog met de Kindle gaan komen.

Vanaf 2010 ‘braken’ ebooks door qua populariteit en ontstond er eindelijk voldoende aanbod van digitale titels zodat je überhaupt over een markt kon spreken. Natuurlijk, er ontstond ook een idiote hype en totaal onrealistische verwachting dat ebooks het papieren boek zouden gaan vervangen maar als je jaar na jaar naar de verkoopcijfers keek zag je vooral een trend waarbij ebooks een klein – maar significant – deel van de boekenmarkt zouden gaan vormen. In het eerste kwartaal van 2018 maken ebooks 7,1% van de markt uit.

En ik denk dat het qua trend hetzelfde gaat zijn voor audioboeken. Uitgesmeerd over een veel langere periode dan ebooks weliswaar maar voortgestuwd door dezelfde ontwikkeling: de groeiende behoefte om niet alleen verhalen op papier te lezen maar om ze ook in andere vormen tot je te nemen. En met dezelfde uitdaging als bij ebooks want ook bij audioboeken worden er meteen vergelijkingen gemaakt met het lezen (en kopen) van papieren boeken.

Terwijl ik papieren boeken, ebooks en audioboeken nooit anders heb gezien als drie verschillende producten die door drie verschillende doelgroepen gebruikt (en gekocht) worden. Met wat overlap omdat er ook een groep is die twee of drie boekvormen lezen. Inmiddels lijkt men in de UK wel door te hebben dat het zo werkt, getuige de uitspraak van Jacks Thomas, directeur van de London Book Fair: This fascinating research […] appears to show what we have long suspected, that audiobooks are not eating into print or e-book share but bringing new consumers into the consumer book market.

Net als bij ebooks heeft het een paar jaar geduurd voordat ook het aanbod van audioboeken volwassen werd. Audible heeft, nadat ze door Amazon werden overgenomen in 2008, flink aan de weg getimmerd. Bijna elke titel die in Amerika uitkomt heeft een Kindle en een Audible versie omdat Amazon snapt dat ze voor verschillende doelgroepen zijn.

In Scandinavië ontdekte Storytel dat audioboeken enorm populair waren en dat voorlezers soms nog bekender werden dan de auteurs van de boeken zelf. Ook in Nederland timmeren ze flink aan de weg en is het veel eenvoudiger geworden om naar boeken te luisteren in plaats van ze te lezen. Abonnementsdienst Bookchoice maakt elke maand 8 titels beschikbaar voor de leden als ebook maar daar zitten ook de audioboekversies bij voor degenen die liever luisteren.

Mijn mp3 speler ligt tegenwoordig in de bureaulade en is vervangen door de Audible app op mijn telefoon. Tijdens mijn dagelijkse wandelingen van en naar stations luister ik naar boeken omdat ik nou eenmaal geen boeken kan lezen tijdens het lopen. Soms zijn dat boeken waar ik zowel de audioboek- als ebookversie van heb en kan ik in de trein verder lezen waar ik met luisteren gestopt ben. Soms zijn dat boeken die zo mooi voorgelezen worden dat ik ze zelf niet meer hoef te lezen. Zoals Neil Gaiman en Stephen Fry bijvoorbeeld hun eigen boeken voorlezen. Of zoals Scarlett Johansson Alice in Wonderland vertelt.

Daar kan dan geen papieren boek (of ebook) tegen op. Nee, audioboeken verdienen absoluut hun eigen stuk van de boekenmarkt.

In Feedback geef ik mijn mening over uitspraken van anderen, nieuws en ontwikkelingen zonder dat ik aan het researchen en factchecken sla. Laat gerust weten wat jij vindt in de reacties hieronder.

#

Welke ebookacties zijn er in mei 2018 (plus overzicht van de top 10 bestseller ebooks)

ebookacties bestseller ebooksIn tegenstelling tot fysieke boeken vallen ebooks niet onder de Wet op de vaste boekenprijs. Dat betekent niet dat er heel veel met prijzen gestunt wordt maar toch kun je regelmatig Nederlandse ebooks voor (zeer) uiteenlopende prijzen aantreffen bij de ebookwinkels.

Elke maand kijk ik daarom naar de top 10 bestsellers uit de Bestseller 60, controleer of die ook als ebook te verkrijgen zijn en vergelijk de prijzen bij de verschillende ebookwinkels. Waar koop je de bestseller ebooks voor de laagste prijs?

Daarnaast zijn er altijd wel ebookacties gaande waarbij je (ook niet-bestseller ebooks) tijdelijk met flinke korting kunt kopen. Een overzicht van deze ebookacties vind je ook terug in dit artikel.

De huidige top 10 bestseller ebooks

De Bestseller 60 lijst, die opgesteld wordt door het CPNB op basis van verkoopgegevens van ruim 900 boekwinkels, gaat uit van de verkochte gedrukte boeken. Het levert natuurlijk wel een beeld op van wat (waarschijnlijk) de bestverkopende titels zijn, ongeacht of het papieren boeken of ebooks zijn.

Deze week (de lijst van week 18 2018) vormen de volgende titels de top 10 bestsellers:

  1. Stromboli door Saskia Noort
  2. De dag van de doden door Nicci French
  3. Super de luxe door Suzanne Vermeer
  4. Mythos door Stephen Fry
  5. Onder de Italiaanse zon door Santa Montefiore
  6. De acht bergen door Paolo Cognetti
  7. Stuur me een berichtje door Jill Mansell
  8. MacBeth door Jo Nesbo
  9. De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen door Andy Griffiths en Terry Denton
  10. De laatste getuige door Frank Krake (geen ebookversie)

De ebookwinkels

Ook nu weer kijk ik naar de prijzen van bestseller ebooks bij Bol/Kobo (zelfde Nederlandstalige aanbod en prijzen), Bruna, Ebook.nl, Libris.nl, Amazon.nl en Google Play Books. De iBookstore van Apple laat ik buiten beschouwing aangezien ik principieel tegen de door hen gebruikte (en onverwijderbare) DRM ben.
Sinds maart 2018 is ECI onder de nieuwe naam Bookspot verder gegaan als online boekwinkel en ook zij zijn in het overzicht meegenomen.

Let op dat de prijzen sterk kunnen variëren en dat de in deze blogpost vermelde prijzen gelden op het moment van publiceren (3 mei 2018). Wil je op een later moment ebooks kopen voor de prijzen zoals ze hier vermeld worden? Dan kan het lonen om alsnog even goed rond te kijken waar dat ebook het goedkoopst te krijgen is.

In tabelvorm

ebookacties mei 2018
Het zijn deze week bijna allemaal nieuwe titels in de top 10 en dat merk je meteen. Geen variaties in de prijzen en er is slechts één voordeeltje te behalen. Bij Google Play Books kun je namelijk de Waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen voor slechts 8,15 euro kopen.

Bij Google Play kun je sinds enkele maanden ook audioboeken kopen en hoewel daar niet de Nederlandse versies tussenzitten, kun je bijvoorbeeld het luisterboek van Mythos – voorgelezen door Stephen Fry zelf – voor slechts 11,99 op de kop tikken en luisteren met de Google Play Books app. Het is een aanrader wat mij betreft.

Datzelfde boek, maar dan de Nederlandse ebookversie, is om mysterieuze redenen op dit moment niet te koop bij Bol en Kobo. Dat zal een tijdelijk iets zijn (vorige maand was die dat wel namelijk) maar is toch het vermelden waard.

Deze keer zit er geen enkele titel uit de top 10 in het ebookabonnement van Kobo Plus. Wel is het misschien leuk om te weten dat ‘Dag van de doden’ het afsluitende 8ste deel van de Frieda Klein boeken van Nicci French en dat de voorgaande zeven delen wel allemaal in Kobo Plus staan.

Kijk je naar de laagste prijzen bij de ebookwinkels, dan betaal je €111,07 voor de negen digitale titels in plaats van €177,44 voor de papieren edities. Daarmee betaal je dus 62,6% van de prijs van de papieren versie voor de ebooks (vorige maand was het 49,4%).

Ebookacties

Uitgevers zijn voorzichtig met de prijzen van nieuwe (bestseller) ebooks en je bent maar zelden heel voordelig uit. Er zijn echter elke maand wel meerdere ebookacties waarbij honderden (vaak iets oudere) titels voor (zeer) aantrekkelijke prijzen tijdelijk te koop zijn. Ook deze ebookacties probeer ik elke maand in kaart te brengen. Je vindt ze hieronder terug met een beschrijving en de datum tot wanneer de actie loopt:

Doorlopende deals

  • [doorlopend] Bij Kobo vind je dagelijks een nieuwe deal met meestal 50% korting;
  • [doorlopend] Bij ebook.nl is er elke week een dinsdagdeal met een titel die gedurende twee dagen tussen de 30% en 50% afgeprijsd wordt;
  • [doorlopend] Ebook.nl heeft nu een speciale pagina waar *alle* ebooks op te vinden zijn die op dit moment in de aanbieding zijn;
  • [doorlopend] Ebook.nl heeft ook elke week een weekendaanbieding (vaak al vanaf donderdag) voor een recente titel. Die staat op hun voorpagina aangegeven;
  • [doorlopend] Alle (niet actuele?) ebookacties bij Bruna staan gebundeld op één pagina;
  • [doorlopend] Via Bruna.nl is er één ebook elke week extra voordelig als eTopper;
  • [doorlopend] Bij Libris.nl is er elke week een Ebook van de week met een titel die meestal met 50% korting te krijgen is die week. De weekdeal wordt elke vrijdag ververst;
  • [doorlopend] Kindle deals van de maand. Elke maand gaan er tientallen Nederlandstalige ebooks in de aanbieding (gemiddeld 50% korting)

#

Pagina 3 of 698« Eerste...234...153045...Laatste »
  • © 2006- 2018 Vakblog – werken met informatie
    Aangedreven door WordPress en duizenden liters koffie // Theme: Tatami van Elmastudio
Top